سرانه مصرف ماهی درخراسان رضوی از میانگین کشوری کم‌تر است

جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


باشگاه خبرنگاران مشهد ،محمدرضا مهدی‌زاده با اشاره به برخی از وظایف این مدیریت، افزود: اعمال قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی و تحقق استراتژی‌های دولت در زیربخش شیلات، برنامه‌ریزی در راستای توسعه همه‌جانبه و پایدار، تامین امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری از منابع آبی و عوامل و نهاده‌ها در تولید آبزیان از جمله وظایف این مدیریت است.
وی در ادامه با اشاره به برنامه این مدیریت در سال 91 اذعان داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای تسریع در روند رشد تولیدات از طریق مکانیزه کردن مراکز پرورش ماهی، ایجاد تعاونی‌های تولید در سطح شهرستان‌های خراسان‌رضوی، واگذاری صدور مجوز به سازمان‌های نظام مهندسی و منابع طبیعی در راستای اجرای اصل 44، ترویج فرهنگ مصرف آبزیان، الگوسازی در استفاده از انرژی‌های نو و توسعه آبزی‌پروری در استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی از جمله برنامه‌های مدیریت امور شیلات در سال 91 است.
مهدیزاده در ارتباط با طرح بهبود و افزایش تولیدات آبزیان در سال 91، گفت: افزایش 4 هزار و 400 تنی تولید ماهی در قالب پروژه‌های ترویج و توسعه مکانیزاسیون و استفاده از انرژی‌های نو، ترویج گونه‌های جدید آبزیان، ماهی‌دار کردن منابع آبی و بهینه‌سازی عرضه ماهیان پرورشی از جمله برنامه‌های طرح بهبود و افزایش تولیدات آبزیان در سال 91 است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی ادامه داد: البته میزان مصرف رشد نسبی خوبی داشته است، به ویژه مصرف قزل‌آلا بسیار در میان مردم جا افتاده و هم‌اینک متوسط مصرف سالانه آبزیان استان حدود 35 هزار تن است که تولید ما کم‌تر از یک پنجم آن است.
وی تاکید کرد: هم‌چنین تولید آبزیان استان در سال 90، 4 هزار و 78 تن بود که نسبت به سال قبل 17 درصد و نسبت به برنامه پنجم 3/5 درصد رشد داشته است.
مهدیزاده در خاتمه با بیان اینکه 17 مرکز تکثیر پرورش ماهیان زینتی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان زینتی برای کسانی که به اشتغال خانگی علاقه دارند فعالیتی مناسب است که در این‌باره تسهیلاتی نیز به افراد تعلق خواهد گرفت، در همین راستا در سال گذشته حدود 2.5 میلیون قطعه ماهی زینتی و 160 هزار قطعه گیاه زینتی نیز در استان تولید شده است

دیدگاه خود را بیان کنید