توليد 6 هزار و 200 تن انواع ماهي در استان کردستان

شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۵ بازدید


واحد مرکزی خبر:6 هزار و 200 تن ماهی در استان کردستان پارسال تولید شد تا علاوه بر تامین نیاز این استان، گامی مهم در توسعه صادرات برداشته شود .
انواع کپور ماهیان ،قزل آلا و ماهیان بومی رودخانه ای از جمله عروس ماهی، ماهی سفید و سیاه ماهی از ماهیان تولیدی استان کردستان است .
از این میزان ماهی تولیدی استان کردستان 2 هزار و 800 تن سردآبی و سه هزار و 400 تن نیز گرم آبی است .
میرزایی مدیر امور شیلات کردستان امروز با بیان اینکه 90 درصد ماهیان تولیدی در داخل این استان مصرف می شود گفت: میزان صید ماهی منابع آبی، مزارع پرورش ماهیان سرد آبی و مجتمع های سرد آبی استان کردستان در مقایسه با سال 90 ، 25 درصد افزایش دارد .
استان کردستان رتبه دوم پرورش ماهی را در میان استان های غیر ساحلی کشور در اختیار دارد و
هزار و 500 نفر اکنون در بخش تولید و صید ماهی در این استان فعال هستند .
استان کردستان در سال های اخیر در زمینه ساخت مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی رشد بسیار خوبی کرده و اکنون چندین مجتمع پرورشی در این استان فعال است.
اولین مجتمع سردآبی کشور در سال 79 در «قم چقای» شهرستان بیجار با ظرفیت 170 تن در سال افتتاح شد و بعد از آن بزرگترین مجتمع سردآبی کشور با ظرفیت 540 تن در پالنگان کامیاران در سال 82 به بهره برداری رسید .
در حال حاضر بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی خاورمیانه با ظرفیت هزار و 500 تن در شهرستان سروآباد در حال ساخت است که فاز اول آن با ظرفیت 380 تن در حال فعالیت و فاز دوم آن نیز در حال اجراست که با بهره برداری از آن تولید و صادرات ماهی در استان کردستان افزایش چشمگیری خواهد یافت .
پارسال در مجموع 60 تن ماهی به ارزش سه میلیارد و 500 میلیون ریال به خارج از کشور صادر شد .
میرزایی مدیرکل شیلات استان کردستان گفت : پیش بینی می شود تولید ماهی در استان کردستان با توجه به برنامه های توسعه ای مزارع پرورش ماهی در این استان حدود 10 درصد افزایش داشته باشد

دیدگاه خود را بیان کنید