کاهش 7 درصدی صید ماهیان استخوانی در گلستان

دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید


خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، محسن یحیایی از پایان فصل صید ماهیان استخوانی در این استان خبر داد و اظهار داشت: فصل صید ماهیان استخوانی در گلستان از 20 مهر ماه آغاز شده و 22 فروردین ماه پایان یافت.
وی با اشاره به دلایل پایان فصل صید در فروردین ماه، گفت: در این زمان انواع ماهیان سفید، کپور و کلمه برای تکثیر طبیعی به رودخانه‎ها مهاجرت می‎کنند و باید زمینه را برای بازسازی ذخایر دریا فراهم کرد.
یحیایی از ساحل‎نشینان استان خواست از هرگونه دام‎گذاری در رودخانه خودداری کنند تا تکثیر طبیعی این نعمات خدادادی در رودخانه‎ها انجام شده و به بازسازی ذخایر ماهیان کمک شود.
وی تصریح کرد: میزان صید ماهیان استخوانی در فصل صید سال‌جاری حدود 400 تن برآورد می‎شود که از این میزان 90 تن ماهی سفید، 45 تن ماهی کپور، 255 تن ماهی کفال و 10 تن سایر ماهیان صید شده است.
معاون صید و صیادی اداره کل شیلات گلستان از کاهش 7 درصدی میزان صید ماهیان استخوانی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: عدم مهاجرت ماهی سفید به سواحل، نامساعد بودن شرایط جوی و صیادان غیرمجاز از عمده‎ترین عوامل کاهش صید ماهیان استخوانی بوده است.
آلودگی صوتی شناورهای تندرو صیادان غیرمجاز موجب مهاجرت ماهیان به سواحل دیگر می‎شود
وی صیادان غیرمجاز را مهمترین عامل کاهش صید برشمرد و افزود: صیادان غیرمجاز با استفاده از ادوات غیراستاندارد آسیب زیادی به ذخایر دریایی وارد می‎کنند و آلودگی صوتی شناورهای تندروی آنان موجب مهاجرت ماهیان از سواحل به سواحل استان‎های دیگر می‎شوند.
یحیایی افزود: صیادان غیرمجاز در نقاط عمیق دریا دامگذاری می‎کنند و با این عمل مانع مهاجرت آنان به سواحل می‎شوند که این نیز موجب کاهش سرانه صید صیادان پره شده است.
به گفته وی، در سال گذشته 93 میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی و یک میلیون قطعه انواع ماهیان خاویاری رهاسازی شد که این اقدام با هدف تثبیت شغل صیادی انجام شده است.
یگان حفاظت 81 میلیون ریال آسیب به صیادان غیرمجاز وارد کرده است
یحیایی افزود: در سال گذشته یگان حفاظت شیلات گلستان، 81 میلیون ریال آسیب به صیادان غیرمجاز وارد کرده است.
وی همچنین از آموزش 700 نفر از صیادان استان خبر داد و افزود: در سال گذشته 33 دوره آموزشی برای صیادان برگزار شده تا در کنار شغل صیادی درآمدهای جنبی دیگری از طریق پرورش ماهی تزئینی و کود کمپوست داشته باشند.
تعداد 21 تعاونی صید پره در استان مشغول به فعالیت است که از این تعداد هشت تعاونی در گمیشان و 13 تعاونی در منطقه میانکاله به صید انواع ماهیان سفید، کپور، کلمه می‎پردازند

دیدگاه خود را بیان کنید