دنیای ناشناخته در اعماق اقیانوس آرام

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۷۲ بازدید


کارشناسان علوم اقیانوس‌شناسی با کمک دوربین‌های مخصوص توانستند از راز حیات در اعماق 7000 متری اقیانوس آرام در مجمع‌الجزایر «نیوهبرید» پرده بردارند
ماموریت اکتشافی از سوی تیمی از متخصصان آزمایشگاه اقیانوس‌شناسی دانشگاه «آبردین» با همکاری انستیتو ملی آب و تحقیقات جوی نیوزیلند انجام شد. در این عملیات کارشناسان با ارسال کاوشگرهای بدون سرنشین مجهز به دوربین تا عمق 7000 متریِ اقیانوس آرام به جانداران عجیب‌ و ناشناخته‌ای برخوردند که در هیچ کجای جهان تاکنون نمونه‌ای از آنها مشاهده نشده است.

«آلن جیمیسون»، عضو تیم تحقیقاتی آزمایشگاه اقیانوس‌شناسی دانشگاه «آبردین» در توصیف این عملیات اکتشافی و یافته‌های تیم تحقیقاتی گفت: مسئله شگفت‌انگیز این است که یکی از گونه‌های ماهی‌هایی که انتظار می‌رفت در این عمق از آب بیشتر مشاهده شود،‌ مطلقا دیده نشده اما در سایر مناطق اقیانوس آرام و در بررسی گودال‌های اعماق آن، شاهد شمار بسیاری از ماهیان استخوانی «گرنادیر» بودیم. این ماهیان جزو لاینفک آبزیان اعماق دریا هستند. اما با مطالعه اعماق مجمع الجزایر نیوهبرید نه تنها یک نمونه از این ماهی مشاهده نشد بلکه حتی ماهی حلزونی (snail fish) که یک آبزی صورتی رنگ با سری بزرگ است و اغلب در گودال‌های دریاهای عمیق زندگی می‌کند نیز در این منطقه دیده نشد. محققان همچنین از عدم وجود مارماهی‌های «Cusk-eels» از خانواده «ophidiiae» در این ناحیه شگفت‌زده شدند.

محققان در عوض موفق به کشف اکوسیستمی شدند که جانوران ناشناخته دیگری را دربرگرفته بود. برخی از این جانورن شامل خرچنگ بزرگ قرمز، مارماهی درشت اندام، مارماهی تیزدندان و هزاران نوع سخت پوست دیگر می‌شوند که برخی از آنها توسط کاوشگر به سطح آب آورده شدند.

کارشناسان معتقدند وجود این اکوسیستم متفاوت به دلیل شرایط ویژه این ناحیه است و از آنجا که آب‌های اعماق مجمع الجزایر نیوهبرید حاصلخیز نیستند لذا به دلیل کمبود غذا، ماهی‌هایی که نیاز به مواد غذایی بیشتری دارند در این منطقه مشاهده نمی‌شوند و در عوض جاندارانی که غذای اندکی نیاز دارند بیشتر در این عمق از آب زندگی می‌کنند
منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید