صید ماهی کیلکا در گیلان 19 درصد افزایش یافت

جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

صید ماهی کیلکا در گیلان 19 درصد افزایش یافت
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از افزایش 19 درصدی ماهی کیلکای صید شده در استان طی هفت ماه امسال خبر داد.
اکبر ایلدرم ' روز جمعه در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد : طی این مدت چهار هزار و 633 تن ماهی کیلکا توسط 250 صیاد فعال بر روی 25 فروند شناور موجود در استان صید شد.
وی 99 درصد کیلکای صید شده را گونه معمولی کیلکا و ارزش ناخالص فروش این میزان کیلکای صید شده را 46 میلیون ریال عنوان کرد.
ایلدرم تصریح کرد: به طور میانگین 90 درصد کیلکای صید شده به مصرف پودری و 10 درصد به مصرف انسانی می رسد .
به گفته وی این میزان کیلکای صید شده عمدتا در کارخانجات فراوری و تولید پودر ماهی استان فراوری و به بازار مصرف کل کشور ارسال می شود.
ایلدرم با اشاره به این که ماهی کیلکا از سالمترین و مغذی ترین آبزیان خزر بشمار می رود خاطرنشان کرد : شیلات ایران به دنبال شناساندن ارزش واقعی این ماهی برای مصرف انسانی و آشنا کردن ذائقه مردم به مصرف این ماهی لذیذ است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان گفت : در این راستا در حال تدوین طرحی هستیم که شرایط و ابزار لازم را برای فراوری و بازاریابی این گونه ارزشمند فراهم آورد.

ماهی کیلکا یکی از مهم ترین انواع ماهی های دریای خزر بشمار می رود . ماهی کیلکا با جثه بسیار کوچک (به طول متوسط 7 تا 10سانتی متر و وزن 7 تا 10 گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است .

تاکنون سه گونه ماهی کیلکا آنچووی ، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی در دریای خزر گزارش شده است.

ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله متراکم یافت می شود و با تاریک شدن هوا پراکنده می گردند. فرمانده شناورهای صید کیلکا قبل از تاریک شدن هوا با استفاده از دستگاه ماهی یاب عملیات تعقیب گله های ماهی کیلکا را انجام می دهد. از آن جایی که ماهی کیلکا در عمق معینی زندگی می کند؛ در نتیجه برای صید آن ها لامپ الکتریکی باید مستقیماً در عمقی قرار بگیرد که ماهیان در آن عمق به سر می برند. ماهیان به دنبال نور لامپ حرکت می کنند و توسط تورهای قیفی مانند به دام می افتند.

به طور معمول میزان صید در هر نوبت بین 200تا 300 کیلوگرم است. ماهی کیلکا علی رغم جثه کوچک خود، از نظر ارزش و ترکیب مواد غذایی در ردیف مابقی ماهی ها و حتی در بعضی از موارد نسبت به گوشت قرمز دارای مزیت و برتری بیشتری است
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید