واكاوي دلايل انقراض مرجان هاي دريايي خليج فارس

پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

واكاوي دلايل انقراض مرجان هاي دريايي خليج فارس
واحد مرکزی خبر:مرجان های دریایی خلیج فارس در معرض انقراض هستند .
مرجان های دریایی متنوع ترین و غنی ترین اکوسیستم های دریایی هستند. این اکوسیستم‌ها بهترین شاخص سنجش سلامت آب دریا و نسبت به تغییرات محیطی بسیار حساس هستند .
نابودی مرجان ها در حالی اتفاق می‌افتد که ایران بعد از عربستان (با دارا بودن 50گونه) دومین کشور منطقه از نظر ذخایر مرجانی است .
بر اساس آمار منتشر شده حدود 35گونه از مرجان های دریایی در خلیج فارس وجود دارد که بیشتر آن در محدوده جزیره لارک است.
اما گزارش های منتشر نشده ای نیز بر وجود70 گونه در این دریا حکایت می کند.
گفته می شود تاکنون بیش از 10 درصد مرجان های جهان بطورکامل تخریب شده است ، 30 درصد در معرض تخریب شدید قرار دارد و 20 درصد در آینده از بین خواهد رفت.
عسکری کارشناس واحد دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان پیش بینی می کند با ادامه روند فعلی تا سال 2050 میلادی ، 60 درصد مرجان ها و آبسنگ های دریایی جهان از بین می رود.
در خلیج فارس نیز بیش از 2 سوم گونه های مرجانی موجود از جمله گونه های جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارند.
عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی می گوید: در سال 1998پدیده ای جهانی رخ داد که بر اساس آن تعادل بین جو و اقیانوس ها به هم خورد و به تبع آن دمای آب اقیانوس ها و دریاها افزایش یافت که این مساله باعث سفید شدن مرجان ها شد.
مقصودلو می افزاید:سال 2008 شاهد افزایش و تجدید ذخایر مرجانی بودیم اما پس از این سال به دلیل گسترش پدیده کشند قرمز به مرجان ها به خصوص مرجان های شاخ گوزنی آسیب زیادی وارد شد و تعداد زیادی از مرجان ها از بین رفتند.
یک محقق در این زمینه می گوید: علت در حال نابودی قرار گرفتن این مرجان ها ، فشارهای محیطی، گرمای شدید محیطی، فعالیت های انسانی و آلودگی دریاست.
بهزادی می افزاید: گونه شاخ گوزنی بیشتر از گونه های دیگر در معرض خطر است.
کارشناس واحد دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برداشت بی رویه مرجان ها برای مصارف تزئینی ، لنگر اندازی قایق های صیادی ، ورود فاضلاب های انسانی و صنعتی به دریا،ورود گونه های مهاجم و غیر بومی ستاره دریایی از طریق آب ، توازن کشتی ها و لایروبی غیر اصولی در نواحی مرجانی را از عوامل نابودی مرجان های دریایی می داند.
عسکری استفاده از روش های صید غیرمجاز، افزایش کدورت آب ، بروز طوفان هایی مثل طوفان گنوورشد گردشگری را از علت های دیگر انقراض مرجان های دریایی اعلام می کند.
کارشناس واحد دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید: مرجان های دریایی پناهگاه ماهیان ، محل تخم ریزی برخی از ماهیان و نوزادگاه بسیاری از گونه های آبزی هستند و در ایجاد سفره تغذیه برای بسیاری از آبزیان ،حفظ تعادل اکولوژیک دریا، تامین اکسیژن و تصفیه محیط آبی ،تامین غذای20 درصد از مردم جهان ، اشتغالزایی و تامین مالی برای بسیاری از جوامع محلی نقش دارد.
عسکری با اشاره به ارزش اقتصادی این مرجان ها می افزاید: بر اساس گزارش های تحقیقاتی سالانه 375 میلیارد دلار کالا و خدمات از طریق مرجان های دریایی در اختیار جوامع انسانی قرار می گیرد.
یک محقق می گوید: مرجان های دریایی در زمینه پزشکی نیز دارای کاربردهای فراوانی است و در پیوند استخوان، دندانپزشکی ، ساخت داروی ضد سرطان، مواد آرایشی استفاده می شود.
آقای بهزادی طرحی را برای بازسازی ذخایر مرجانی خلیج فارس در جزیره لارک در حال اجرا دارد. طرحی که در مرحله نخست موفق بوده و توانسته روش های بازسازی این مرجان ها را شناسایی کند.
به گفته وی در صورت تخصیص بودجه این طرح می تواند ذخایر مرجانی خلیج فارس را به آن برگرداند.
دانشجوی دکترای تولید و بهره برداری آبزیان و مجری طرح می گوید: این طرح که برای نخستین بار در کشور اجرا شده با هدف تحقیق در زمینه تهدید و از بین رفتن بسیاری از آب سنگ های مرجانی در سالهای اخیر است.
بهزادی طرحش را با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان از اوائل پارسال آغاز کرده که در آن شناسایی عوامل تخریب مرجانها و جمع آوری مرجانهای مرده و اندازه گیری مرجانی گشتهای دریایی اجرا شده است.
طرح تحقیقاتی امکان سنجی احیاء و بازسازی ذخایر مرجانی در 2 مرحله اجرا می شود.
مجری این طرح می گوید : در طرح اندازه گیری مرجانها مشخص شد مرجانهای نوجوان جزیره لارک 5 و نیم سانت رشد کرده اند که در مراحل بعدی باید به 2 تا 3 متر برسد .
نوع مرجانهای جزیره لارک شاخ گوزنی و درشرایط آزمایشگاهی مقاوم است و بدور از استرس سریع رشد می کند.
مجری طرح می گوید:در مرحله دوم طرح تحقیقات امکان سنجی احیاء و بازسازی ذخایر مرجانی آبزیان برای افزایش جمعیت مرجانی جزیره لارک از 2 روش استفاده می شود .
بهزادی می افزاید:یکی از روشها لاروهای مرجانی جزیره لارک را جمع آوری می کنند و آنها را در محیطی مانند آکواریوم در آزمایشگاه پرورش می دهند تا به یک سانتی متر برسد و سپس در زیستگاههایشان رها می کنند.
در روش دیگر، بخش آسیب دیده مرجان شاخ گوزنی را جدا و در آزمایشگاه قلمه می زنند و پس از رشد ، آن را در کف دریا رها می کنند.
اما یکی دیگر از راهکارهای حفظ مرجان های دریایی انتقال آنها به محیطی امن است.
طرحی که قرار است در جزیره ابوموسی اجرا شود تا ساخت و ساز دریایی موجب نابودی مرجان های این جزیره نشود.
اکو سیستم های مرجانی یکی از مهمترین و بارورترین زیستگاه های دریایی جهان به شمار می رود که یک درصد از بستر اقیانوس های جهان را به خود اختصاص داده اند.
باتوجه به ارزش زیست محیطی و اقتصادی این مرجان ها و نقش آنها در حفظ حیات دریا ، حفظ و بازسازی و حفاظت از آنها یکی از مهمترین ملزومات است

دیدگاه خود را بیان کنید