کنترل طغیان کارون به وسیله گتوند

دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۷ بازدید


(ایسنا)، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به این‌که سد و نیروگاه گتوند علیا با هزینه بالغ بر سه هزار میلیارد تومان ساخته شده است در مورد اهداف و منابع طرح گفت: اهداف اصلی اجرای این طرح، ذخیره سازی قریب پنج میلیارد متر مکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان و همچنین افزایش دو هزار مگاوات انرژی برق‌آبی با توان تولید سالانه 4570 گیگاوات ساعت برق به تولید برق کشور بوده‌ است.
سیدمحمدرضا رضازاده با بیان این‌که اجرای طرح سد و نیروگاه گتوند علیا طغیان‌های فصلی رود کارون را به طور کامل کنترل می‌کند اظهار کرد: اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی از آسیب سیل مصون می‌مانند و با امنیت کامل می‌توانند کشاورزی کنند.
وی ادامه داد:‌با ایجاد این منبع بزرگ آبی استفاده و بهره برداری‌های مختلفی از قبیل آبیاری زمین‌های کشاورزی، گسترش صنعت تولید محصولات آبزیان و پرورش ماهی، ایجاد جاذبه‌های گردشگری، گسترش و تنوع بخشی به محیط زیست منطقه فراهم شده و امکانی بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در منطقه به وجود آمده است.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به دیگر مزیت‌های اجرای طرح سد و نیروگاه برق‌آبی گتوند علیا تصریح کرد: با اجرای این پروژه جایگاه بین المللی کشور به واسطه ارتقای صنعت برق‌آبی و رشد ظرفیت تولید انرژی برق ارتقا یافته و زمینه حضور فعال‌تر دست اندرکاران صنعت برق کشور به ویژه مشاورین و پیمانکاران مختلف این صنعت، در فرصت‌های داخلی و خارجی بیش از پیش فراهم شده است.
رضازاده در ادامه با اشاره به تاریخچه احداث سد گتوند علیا گفت: طرح گتوند علیا بعد از طرح‌های بزرگ و ملی کرخه، کارون 3 و مسجد سلیمان جزو طرح‌های اولویت‌های دوم وزارت نیرو بود به همین دلیل مراحل اجرایی آن از سال 76 آغاز شد و پس از اتمام و بهره برداری طرح‌های مذکور روند اجرایی طرح سد گتوند از سال 82 با سرعت پیگیری شد و در سال چهار سال گذشته بیشترین پیشرفت فیزیکی و مالی در این طرح محقق شده و پس از فراز و نشیب‌های مختلف سرانجام در مرداد ماه سال 90 سد گتوند آبگیری شد.
وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر طرح گتوند علیا وضعیت بسیار مناسبی دارد اظهار کرد:‌با تثبیت وضعیت در مراحل مختلف آب گیری این طرح توانست با راه اندازی واحدهای نیروگاهی خود یکی پس از دیگری تمامی واحدهای نیروگاهی فاز اول را به بهره برداری برساند و برق تولیدی آن ها را وارد شبکه سراسری کشور کند.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین با بیان این‌که نیروگاه گتوند علیا از نوع نیروگاه سطحی است گفت: درحال حاضر نیروگاه گتوند می‌تواند هزار مگاوات برق تولید کند و در فاز توسعه که مراحل اجرایی آن در دست انجام است هزار مگاوات دیگر نیز به تولید برق افزوده و در مجموع از طریق هشت واحد 250 مگاواتی امکان تولید دو هزار مگاوات برق فراهم خواهد شد.
رضازاده با اشاره به مشخصات پروژه گفت: سد نیروگاه گتوند علیا گنجینه تلاش و نماد دانش کشور است این سرمایه اقتصادی گرانبها در سالی که سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی نام گذاری شده است زمینه تحقق این حماسه به طور کامل فراهم می‌سازد.
به گزارش ایسنا، سد گتوند علیا بلندترین سد خاکی کشور در منتهی الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون و در فاصله 380 کیلومتری از بستر رودخانه و در نزدیکی شهرستان گتوند در استان خوزستان اجرا شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و با 182 متر ارتفاع و طول تاج 760 متر ساخته شده است

دیدگاه خود را بیان کنید