«بردی‏‌محمداف» بر اهمیت انسجام اقدامات مشترک در حوزه خزر تأکید کرد

سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید


خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، «قربان‌قلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه هیئت دولت این کشور گفت: در حال حاضر حوزه خزر به یکی از مناطق مهم ژئوپلیتیکی، اقتصادی، حمل‌ونقل و ارتباطات در عرصه اوراسیا تبدیل شده‏ است.
وی ضمن بیان این مطلب، تصریح کرد: ترکمنستان در آینده نیز اقدامات گسترده‌‏ای را در راستای توسعه و گسترش همکاری‌‏های سازنده مبتنی بر موازین و حقوق بین‌‏المللی و همچنین احترام به منافع ملی همه کشورهای ساحلی دریای خزر به اجرا خواهد گذاشت.
وی با تأکید بر اهمیت اتحاد و انسجام اقدامات عمومی و مشترک در حوزه خزر، عنوان کرد که همه کشورهای ساحلی خزر باید در امر حفاظت از تنوع زیستی و بهره‌برداری صحیح از منابع غنی این دریا مشارکت کنند.
در این جلسه «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان نیز گزارشی از برگزاری 2 همایش بین‏‌المللی در ارتباط با مسائل زیست محیطی، پیشگیری از آلودگی و موارد فوق‌العاده در دریای خزر که هفته گذشته با حضور متخصصان و کارشناسان پنج کشور ساحلی این دریا در عشق‌آباد برگزار شده بود، ارائه کرد.
هفته گذشته با حضور نمایندگان کشورمان و همچنین نمایندگان و کارشناسان ارشد پنج کشور ساحلی دریای خزر در عشق‌‏آباد نشست کارشناسی «بهره‏‌برداری عاقلانه از منابع بیولوژیک دریای خزر» برگزار شد.
همچنین نشست مسؤلان و کارشناسان ذی‌صلاح به‌‌ منظور تهیه پیش‌‏نویس موافقت‌نامه حفظ و بهره‌‏برداری عاقلانه از منابع بیولوژیک دریای خزر با حضور نمایندگان و کارشناسان ارشد پنج کشور ساحلی این دریا در عشق‏‌آباد برگزار شد.
هیئت ایرانی را در این نشست که در محل ساختمان وزارت خارجه ترکمنستان برگزار شد، «علی اصغر مجاهدی» سرپرست صید و بنادر صیادی سازمان شیلات ایران سرپرستی می‌کرد.
در این نشست سه‌روزه، چگونگی تهیه و تدوین پیش‌‏نویس متن موافقت‌نامه حفظ و بهره‏‌برداری عاقلانه از منابع بیولوژیک دریای خزر پس از 3 سال بررسی، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه ترکمنستان هفته جاری از برگزاری یک نشست کارشناسی دیگر در این کشور در خصوص تهیه و تدوین پیش‌نویس 2 موافقت‌نامه جدیدی در ارتباط با دریای خزر خبر داده بود.
رشید مرداف عنوان کرد که ابتکارات در مورد تهیه موافقت‌نامه‏‌های مذکور، در نوامبر سال 2010 از سوی رئیس جمهور ترکمنستان در سومین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در «باکو»، ارائه شده‏ است.
وزیر خارجه ترکمنستان گفت: پیش‏‌نویس طرح موافقتنامه‏‌های مذکور در سال 2011 از سوی طرف ترکمنی تهیه و برای بررسی به کشورهای ساحلی دریای خزر ارسال شده‏ است.
در حال حاضر مسائل مربوط به امنیت و حفظ محیط زیست به طور آشکار بر ملاحظات اقتصادی و ژئوپلیتیک برتری دارند و برخی از موضوعات بااهمیت همچون همکاری اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل‌ونقل و غیره به ایجاد مناسبات سیاسی نزدیکتر میان کشورهای ساحلی خزر بستگی دارد.
این در حالی است که مسائلی همچون اکتشاف و استخراج انرژی و لطمه‌ای که از این طریق به محیط زیست خزر وارد می‏‌شود، زمینه‏‌های گسترده‏‌ای را برای تقویت همکاری‏‌های منطقه‏‌ای با محوریت دریای خزر فراهم می‏‌سازد.
واقعیت آن است که به دلیل وجود منابع مشترک انرژی (نفت‌ و گاز) کشورهای ساحلی هنوز نتوانسته‏‌اند به توافقی همه‏‌جانبه درباره تعیین مرزها و رژیم حقوقی دریای خزر دست یابند و این در حالی است که روند مذاکرات بین کشور ساحلی در پی فروپاشی شوروی سابق حدود 20 سال است که ادامه دارد

دیدگاه خود را بیان کنید