میدان داری دلالان بر بازار ماهی و میگو

یک‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۴ بازدید


خبرنگار مهر، شهرستان سیریک از جلمه مناطتی است که زیست گاه اصلی میگو و ماهی در استان هرمز گان محسوب می شود. صیادی رزقی است حلال و با برکت که با تلاش و کوشش وصف ناپذیر بدست می آید. در کشورهایی که دسترسی دریا وجود دارد صیادی و ماهیگیری از اهمیت در خور توجهی بر خوردار است.
هر ساله هزار نفر از صیادان چه از بومیان شهرستان سیریک و چه از دیگر مناطق کشور و استان برای صید میگو و ماهی وارد این منطقه می شوند و سالانه چندین تن ماهی و میگو از این منطقه صید میشود.
اکثر جامعه محلی سیریک و توابع این شهرستان صیاد هستند و این شغل نسل به نسل اجدادی به هم دیگر انتقال داده اند. زندگی بسیاری از مردم شهرستان سیریک با صید و صیادی گره خورده و مردم صبور و قانع این دیار زرخیز اما محروم سالهاست که روزی خود را از دریا بدست می آورند، مردمی که به قول قدیمی ها همواره دست بر زانوی خود داشته و با کمترین امکانات به کار و تلاش و کسب روزی حلال میپردازند.
در این بین هستند عده ای اندک سودجو که به نام ( کمات)، شغل و محل درآمد اصلی گروه دیگری از مردمان شهر و روستاهای سیریک را برای همیشه به خطر انداخته اند. به دلیل نبود کنترل و مدیریت صید، سود دلالان از عرضه هر کیلوماهی چهار برابر صیادان است.
یکی از صیادان سیریک به خبرنگار مهر می گوید: دلالان ماهی ماهیان صید شده را از صیادان به قیمت ارزان خریداری می کنند و به دیگر مناطق کشور با قیمت گزافی می فروشند و چون اغلب صیادان پشتوانه مالی کافی ندارند به همین دلیل دلالان امکانات و ادوات صیادی همچون قایق و تور را برایشان فراهم می کنند. بنابراین صیاد مجبور است ماهی را به قیمتی که دلالان ماهی می گویند به آنها بفروشند.
عدم نظارت بر صید موجب روی آوردن بسیاری از صیادان به صید غیرمجوز شود. ماهی های صید شده همچون شیر ماهی و حلوا سفید را به کشور های حوزه خلیج فارس از جمله کویت می فروشند.
عدم نظارت بر بازار فروش میگو و ماهی یکی از دیگر مشکلاتی است که صیادان این منطقه را در فقر و محرومیت برده است. دلالانی سود جویی هستند که بر صید ذخایر دریایی منطقه چنگ انداخته اند و سود کلانی به جیب می زنند، در صورتی که صیاد کمتر از یک چهارم از این در آمد نسیبش می شود. از سوی دیگر نبود بسته بندی مناسب باعث شده دلالان ماهی را با قیمت ارزان از صیادان خریداری می کنند.
رئیس اداره شیلات شهرستان سیریک درگفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهرستان سیریک دارای 96 فروند شناور لنج و 788 فروند شناور قایق بنزین سوز است عنوان کرد و صید غیر مجاز را یکی از معضلات اصلی شیلات در این منطقه دانست.
حسین رئیسی عنوان کرد: این تعداد شناور در تمام فصول سال صید میگو و ماهی را انجام می دهند و باعث تخریب و از بین رفتن ذخایر دریایی شده است.
رئیسی با اظهار اینکه در شکل دهی بازار ماهی و تنظیم بازار تعاونی صیادان می تواند موثر باشد، اضافه کرد: امیدواریم دامنه فعالیت های تعاونی صیادان در این زمینه بیشتر به چشم آید تا مشکلات صیادان این منطقه مرتفع شود.
راه اندازی بازار ماهی و ارائه تسهیلات به صیادان می تواند در تقویت مالی صیادان موثر باشد. همچنین در این میان دست دلالان هم از بازار ماهی کوتاه خواهد شد

دیدگاه خود را بیان کنید