گونه‌های کمیاب اروپایی در معرض خطر انقراض

دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

گونه‌های کمیاب اروپایی در معرض خطر انقراض
(ایسنا)، در این مطالعات جزئیاتی قابل ملاحظه درباره گونه‌های در معرض خطر در تمام زیستگا‌ه‌های طبیعی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه شده است.
نتایج حاصل از این مطالعات نشان می‌دهد که بیشترین تعداد گونه‌های اروپایی در معرض خطر، بومی نواحی مدیترانه‌ای هستند و این منطقه در واقع دربرگیرنده بخش عمده‌ای از تنوع‌زیستی در قاره اروپا است.
«آنترنیو ترویا»، مدیر مرکز همکاری‌های مدیترانه‌ای IUCN دراین‌باره می‌گوید: منطقه مدیترانه با توجه به موقعیت زیست‌اقلیمی خاص خود، مرکز جهانی و شناخته شده‌ای برای گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری و زیستگاه جمعیت عظیمی از گونه‌های مختلف و منحصر به فرد گیاهان و جانوران است.
وی افزود: از آنجا که زیستگاه این جانوران به دلیل فعالیت‌های بشر، تحت تاثیر قرار گرفته لذا ادامه حیات بسیاری از این گونه‌ها بویژه گونه‌های جانوری به خطر افتاده است. این موضوع در حال حاضر بزرگترین چالش سیاست‌گذاران اروپایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر IUCN، ابزار مهمی جهت تحلیل تهدیدهای گوناگون و آسیب‌های وارده به جمعیت گونه‌های جانوری است که مسئولان مربوطه را جهت اتخاذ سیاست‌های موثر و کاربردی در این زمینه رهنمون می‌سازد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت IUCN، کشورهای اسپانیا،‌ پرتغال و یونان زیستگاه شمار زیادی از گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند که مسئولان آنها باید اقدامات حفاظتی جدی و اضطراری برای حفظ این گونه‌ها انجام دهند.
بنابراین گزارش، از مجموع 2032 گونه زیستی شناخته شده در اسپانیا، 21 درصد در معرض خطر هستند. در کشور پرتغال نیز از مجموع 1215 گونه به ثبت رسیده، 15 درصد در معرض خطر قرار دارند. در همین حال 14 درصد از 1684 گونه اروپایی یافت شده در یونان نیز در معرض خطر انقراض هستند.
در میان گونه‌هایی که تاکنون مطالعه شده‌اند، گونه‌های آبزیان شامل ماهیان، نرم‌تنان و دوزیستان، بیشتر در معرض خطر هستند. این گونه‌ها اغلب به واسطه نابودی زیستگاه‌هایشان بر اثر عواملی چون توسعه شهری و فعالیت‌های کشاورزی، سدسازی و نیز آلودگی آب‌ها در معرض تهدید هستند.
در حالی که اقدامات جدی و موثر حفاظت از محیط زیست در نواحی مدیترانه‌ای، ضروری به نظر می‌رسد در این مطالعه از تمامی کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده تا اقدامات کافی را جهت مقابله با آلودگی‌های محیط زیستی بکار گیرند و از انقراض گونه‌های جانوری جلوگیری کنند

دیدگاه خود را بیان کنید