نمایشگاه عکس گیا و زیا خلیج فارس گشایش یافت

چهار‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


خبرگزاری فارس، این جشنواره بخشی از مطالعات خلیج ‌فارس، به عنوان یکی از موضوع‌های اصلی پژوهش در بنیاد ایران‌شناسی است و تاکنون در این زمینه شش کتاب، یک بانک اطلاعاتی با 20000 رکورد، نمایشگاهی از نقشه‌های تاریخی و نیز یک همایش بین‌المللی دربارة خلیج ‌فارس از سوی بنیاد ایران‌شناسی به جامعة علمی کشور ارائه شده است.
چنین رویکردی به خلیج فارس به عنوان یکی از دغدغه‌ها و علایق اصلی پدر علم ایران‌شناسی، مرحوم دکتر حسن حبیبی، مطرح بود که با نگاهی ویژه و شیوه‌ای تازه، روشی نوین در این قِسم مطالعات را، در بنیاد ایران‌شناسی، بنا نهاد و کتاب «وصف خلیج ‌فارس در نقشه‌های تاریخی»، برگزیده دومین جشنواره بین‌المللی فارابی، مهم‌ترین دستاورد آن به شمار می‌رود.
جشنواره عکس «گیا (گیاهان) و زیا (جانوران) خلیج‌ فارس» نیز که نام و اندیشه شکل‌گیری‌اش را به استاد مدیون است، به ارائه جنبه زیست محیطی این آبراهه پراهمیت می‌پردازد و در کنار سایر وجوه پرداخته شده خلیج ‌فارس، در حوزه تولیدات علمی، تاکنون کمتر مورد پردازش و توجه قرار گرفته است؛ تا آنجا که می‌تواند عنوان اولین جشنواره عکس محیط زیست خلیج فارس را به خود اختصاص دهد.
بر این اساس، در این دوره از جشنواره عکس‌هایی با موضوع‌های طبیعت گیاهی و جانوری خلیج فارس (انواع گیاهان و جانوران، از جمله: آبزیان و پرندگان دریایی و گیاهان و جانوران ساحلی، هرگونه موجودیت طبیعی و البته غیر انسانی در خلیج فارس) به نمایش درآمده است.
همچنین گسترش اطلاعات تصویری محیط زیست و دانش جغرافیای طبیعی و طبیعت‌شناسی کشور، انعکاس تصویری طبیعت و محیط زیست خلیج فارس، ایجاد زمینه مشارکت عامه مردم در ثبت تصویری سرزمین ایران، از جمله اهداف برپایی این جشنواره است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی، دبیرخانه سومین جشنواره عکس ایران‌شناسی پس از پایان مهلت ارسال آثار در 27 فروردین‌ماه ‌سال جاری تعداد 1777 قطعه عکس از 109 عکاس کشور را دریافت کرد.
این آثار در نخستین روز اردیبهشت‌ماه از سوی کاظم بایرام، افشین بختیار و فرهاد ورهرام، عکاسان صاحب نام کشور، مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و در نهایت 82 عکس از 44 عکاس به بخش نمایشگاهی جشنواره راه یافت.
این نمایشگاه به مدت 9 روز از 17 تا 25 اردیبهشت‌ماه (به جز روز جمعه)، از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر در بنیاد ایران شناسی به نشانی خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی برپا خواهد بود و برگزیدگان این دوره از جشنواره در روز بیست‌ و پنجم اردیبهشت‌ماه معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت

دیدگاه خود را بیان کنید