شرايط ممتاز سيستان با دسترسي به آبهاي آزاد

یک‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

شرايط ممتاز سيستان با دسترسي به آبهاي آزاد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان شرایط ممتازی برای تصدی نقش در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی وجنوبی و شاخ آفریقا دارد.
علی اوسط هاشمی گفت: این جایگاه ممتاز و رویکرد مناسب دولت در چارچوب توسعه روابط خارجی می تواند فصلی نو در توسعه سیستان و بلوچستان ایجاد کند.
وی تصریح کرد: همه کشورهای منطقه می دانند که موقعیت مناسب دریای عمان و منطقه چابهار فرصتی عظیم برای شکوفایی اقتصاد انهاست.
هاشمی این موارد را از مزیت های سیستان و بلوچستان به قطب اقتصادی جنوب شرق کشور برشمرد : وجود منابع غنی دریایی و آبزیان و اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیت های شیلاتی و صیادی و صنایع مرتبط با شیلات به خاطر واقع شدن استان در مجاورت آب های گرم دریای عمان و اقیانوس هند بعنوان قابلیت محوری و موثر استان با پتانسیل حدود 120 هزار تن صید انواع ماهی، اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه صنایع وابسته ( بالغ بر 42هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در 20 سایت مطالعه شده با تولید بیش از2500 تن میگو در سطح زیر کشت 1007 هکتار)، وجود 9 بندر صیادی با 6 محل تخلیه ، تعداد 2000 فروند شناور صیادی با 15 هزار نفر صیاد درمنطقه چابهار،9 کارخانه کنسرو سازی، 13 واحد عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو- 5 کارخانه پودر ماهی- 4 کارخانه لنج سازی چوبی- یک کارخانه لنج سازی فایبر گلاس- یک کارخانه ساخت قایق- 19 کارخانه یخسازی- 8 واحد سردخانه.
استاندار گفت : نهادهای مهم اقتصادی و توسعه ای در سطح استان به ویژه منطقه آزاد چابهار با امتیازات ویژه برای سرمایه گذاری تولیدی و خدماتی ، 5 بازارچه مرزی در طول نوار مرزی استان با کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان، منطقه ویژه اقتصادی زابل و وجود 44 شرکت تعاونی فعال مرز نشین و طرح توسعه محور شرق به عنوان ابزار های مهم اعمال سیاست های فرا منطقه ای در سیستان و بلوچستان است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: موانع توسعه بندر چابهار با برنامه ریزی های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت باید برطرف شود.
علی اوسط هاشمی گفت: با فعال شدن محور ترانزیتی شرق کشور جغرافیای اقتصادی- تجاری و امنیتی این منطقه و مناطق اطراف به کلی دگوگون می شود و در آمدهای کلانی از فعالیت های اقتصادی مولد عاید منطقه و کشور می شود.
استاندار خاطرنشان کرد: افزایش حجم ورود کالا از دو میلیون تن به 6 میلیون تن نیازمند همکاری همه دستگاه ها بخصوص گمرک منطقه است.
هاشمی بیان کرد: بزودی شرایط پهلوگیری کشتی های با ظرفیت بیش از 50 هزار تن در منطقه فراهم می شود.
وی گفت: فراهم آوردن ساز و کارهای مورد نیاز منطقه آزاد چابهار در جهت توسعه و تکمیل زیرساخت ها مستلزم اختصاص اعتبارات مورد نیاز به این منطقه از محل منابع بودجه عمومی کشور است
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید