سالانه 20هزار تن گوشت ماهی تیلاپیا به کشور وارد می‌شود

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

سالانه 20هزار تن گوشت ماهی تیلاپیا به کشور وارد می‌شود
معاون آبزی‌پروری شیلات با اشاره به اهمیت ماهی تیلاپیا در کشورهای مختلف جهان گفت: سالانه 20هزار تن گوشت ماهی تیلاپیا به کشور وارد می‌شود.
حسین عبدالحی، عصر امروز در همایش ملی تیلاپیا در بافق با بیان اینکه ماهی تیلاپیا برای پرورش در مرکز ایران گزینه‌ای پراهمیت است، اظهار داشت: تیلاپیا را می‌توان در سیستم گلخانه‌ای، استخرهای خانگی و استخرهای دو منظوره با مقاومت بیشتر و جیره غذایی ارزان‌تر پرورش داد.
وی با بیان اینکه 135 کشور جهان این گونه با ارزش را پرورش می‌دهند، تصریح کرد: چین با 45 درصد تولید تیلاپیا مقام نخست جهان را داراست
معاون آبزی پروری شیلات یادآور شد: کشورهای دیگر بعد از چین با فاصله زیاد در رده‌های بعدی تولید و پرورش این ماهی هستند و اما ایران در شرایطی است که 20 هزار تن گوشت این ماهی را وارد می‌کند.

عبدالحی به تولید 370 هزار تنی گوشت آبزیان در سال 92 اشاره کرد و گفت: در این سال نسبت به سال قبل آن، 13.7 درصد رشد تولید گوشت آبزیان داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در تولید ماهیان گرمابی، سردآبی، میگو و زینتی تنوع سیستم داریم و این ماهی‌ها هم در استخرهای آب شور و هم شیرین پرورش داده و تولید می‌شوند.

معاون آبزی پروری شیلات کشور با بیان اینکه در آب‌های شیرین مقام نخست تولید آبزیان دنیا را داشته‌ایم یادآور شد: تولید 140 هزار تن ماهی قزل آلا، 17 درصد تولید جهان را تشکیل می‌دهد که مایه افتخار کشور محسوب می‌شود.

وی به پرورش میگو نیز اشاره کرد و افزود: این آبزی برای نخستین بار با گونه غیر بومی در کشورمان بومی‌سازی شد.

عبدالحی تصریح کرد: چنانچه 4هزار میلیارد ریال در حوزه تولید میگوی کشور سرمایه‌گذاری شود، تولید آن به 18 هزار تن خواهد رسید.

امام جمعه بافق نیز در این همایش به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شهرستان بافق اشاره کرد و گفت: شیخ محمدتقی بافقی، مرادی و وحشی بافقی از مفاخر فرهنگی و سیاسی این شهرستان هستند.

حجت‌الاسلام سیدجواد سلیمانی همچنین با اشاره به ذخایر ارزشمند معادن بافق یادآور شد: با این وجود تعداد بیکاران این شهرستان رو به افزایش است زیرا شرکت‌های بخش خصوصی که در معادن این منطقه کار می‌کنند، همواره نیروی ثابت را از شهرهای دیگر با خود می‌آورند.

امام جمعه بافق به بحث زیست محیطی پرورش ماهی تیلاپیا هم اشاره کرد و افزود: اگر این گونه آبزی اجازه تکثیر و پرورش داشته باشد، ده‌ها شغل ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات شیلات آب‌های شور بافق نیز در این گردهمایی با بیان اینکه تکنولوژی تکثیر آبزیان در این مرکز در حال اجراست، خاطرنشان کرد: تیلاپیا بیش از 100 گونه دارد و کاربرد آنها بسیار مثبت است.

نسرین مشایی اظهار داشت: همه گونه‌های این ماهی حفاظت و مراقبت از بچه‌های خود را بر عهده دارند و گونه ماده این ماهی پس از انجام تخم‌ریزی، تخم‌ها را به مدت دو هفته در دهان خود نگهداری می‌کند تا آنها آماده تکثیر شوند و در این مدت گونه ماده که دهان خود را از تخم‌ها پر کرده است، تغذیه نمی‌کند.

مشایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: 14 مقاله به این همایش وارد شده که 10 مقاله در قالب سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه می‌شود.

در این همایش جمعی از اساتید دانشگاه‌ها، متخصصان، پژوهشگران، محققان، اندیشمندان، مقامات ارشد شیلات کشور و استان یزد، مسئولان استانی و شهرستانی نیز حضور داشتند.

به گزارش فارس، شهرستان بافق تنها شهرستان دارای مجوز تحقیقات و پرورش ماهی تیلاپیا بود اما محیط زیست حتی تحقیقات بر روی این گونه ارزشمند را متوقف کرده است.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید