بافق به قطب آبزی پروری تبدیل می شود

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

بافق به قطب آبزی پروری تبدیل می شود
معاون برنامه ریزی استاندار یزد با بیان اینکه پرورش و تولید پنج هزار تن ماهی تیلاپیا را برنامه ریزی کرده ایم گفت: شهرستان بافق به قطب آبزی پروری تبدیل می شود.
محمدرضا بابایی روز سه شنبه در همایش ملی تیلاپیا در بافق افزود: استان یزد در تولید گوشت قرمز مقام نخست کشور را دارد بگونه ای که در این استان به ازا هر نفر 24 کیلو گوشت قرمز تولید می شود که باید به سمت و سوی تولید و مصرف گوشت سفید و آبزی پروری حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه 950 تن گوشت آبزیان در استان یزد تولید می شود، خاطر نشان کرد: سرانه مصرف این استان 7.5 کیلو گرم است و به هفت هزار تن از این فرآورده نیاز داریم.
این مسوول اظهار کرد: در بحث آبزی پروری باید حضور خود را تقویت کرده که حد اقل پنج هزار تن تولید ماهی تیلاپیا را برنامه ریزی کنیم.
رییس ستاد در آمد استان یزد اضافه کرد: اگر مرکز تحقیقات ملی آبزیان کشور مجوز لازم را اخذ کند، آمادگی داریم در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

بابایی، سخت کوشی مردم استان یزد را یاد آور شد و گفت: چنانچه آب کشاورزی به قدر کافی داشته باشیم این استان قادر است محصولات زراعی و باغی مورد مصرف کشور را تامین کند.

رییس مرکز تحقیقات شیلات آبهای شور بافق هم در این همایش گفت: این مرکز 14 سال پیش با هدف پرورش و تکثیر گونه های سازگار با آب شور در این شهر تاسیس شد.

نسرین مشایی افزود: این مرکز در زمینه پرورش ماهی قزل آلا 30 درصد و در سایرگونه های آبزیان آب های شور و تیلاپیا 70 درصد فعالیت داشته است.

این مسوول بیان کرد: ماهانه حدود 40 هزار قطعه ماهی تیلاپیا در این ایستگاه تولید و در استخرهای خاکی شهرستان بافق رهاسازی می شوند.

وی، با بیان اینکه جیره غذایی این نوع ماهی در مقایسه با گونه های دیگر ارزان تر و تبدیل غذایی آن بالاتر است، گفت: ماهی تیلاپیا در استخرهای خانگی، گلخانه ها و استخرهای دو منظوره کشاورزی قابل پرورش است.

مشایی با بیان اینکه تیلاپیا از وزن 50 گرمی برای تکثیر استفاده می شود، اضافه کرد: وزن مناسب هر ماهی تیلاپیا مولد سیاه رنگ، 9 تا 17 ماهگی 600 گرم و تیلاپیا قرمز به 500 گرم می رسد.

به گفته مشایی 14 مقاله به دبیر خانه این همایش رسیده که 10 مقاله در قالب سخنرانی ارائه و بقیه به صورت پوستر توزیع می شود.

بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلو متری یزد قرار دارد و افزون بر 14 استخر ماهی تیلاپیا و قزل آلا را در خود پرورش می دهند
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید