سهم آبزیان درسفره غذایی مردم استان مرکزی پایین تراز میانگین کشور است

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

سهم آبزیان درسفره غذایی مردم استان مرکزی پایین تراز میانگین کشور است
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سهم آبزیان در سفره غذایی مردم این استان نسبت به میانگین کشور پایین تر است و باید با برنامه های کاربردی این کمبود جبران شود.
ˈنسرین یادگاریˈ افزود: بر اساس نتایج بررسی سهم اقلام 13 گانه غذایی در سبد مصرفی خانوار در دهکهای مختلف شهری و روستایی استان مرکزی مشخص شده که مصرف آبزیان نسبت به میانگین کشور شرایط مطلوبی ندارد.
وی اظهار کرد: در این بررسی متوسط مصرف ماهی و میگو در دهک اول شهری کشور یک و 9 دهم درصد و در دهک دهم شهری کشورچهار و سه دهم درصد است در حالیکه این شاخص به ترتیب در دهک اول شهری یک و در دهک دهم استان مرکزی سه درصد است.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: بر اساس این ارزیابی که از بین 153 قلم خوراکی آمارگیری شده کشور در قالب گروه 13 گانه غذایی ارزیابی شده سهم مصرف ماهی و میگو در دهک متوسط درآمدی روستایی کشور دو درصد و در دهک اول روستایی یک و نیم درصد است درحالیکه این شاخص در دهک متوسط و اول استان مرکزی هر دو یک درصد است.

یادگاری اظهار کرد: در این ارزیابی ها سهم مصرف ماهی و میگو در دهک دهم روستایی استان مرکزی نیز یک درصد است درحالیکه این شاخص برای کشور دو و شش دهم درصد است.

وی اقلام 13 گانه سبد غذایی مصرف خانوار در این سنجش را شامل برنج، نان و آرد، ماکارونی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و میگو، لبنیات، تخم مرغ، روغن نباتی، میوه، خشکبار ، حبوبات و قند و شکر اعلام کرد.

یادگاری گفت: این ارزیابی آخرین بررسی جامع سبد غذایی خانوار است که بیانگر آن است که 81 درصد مخارج خوراکی خانوار های متوسط شهری، 79 درصد مخارج غذایی خانوارهای کم درآمد و 80 درصد مخارج خوراکی اقشار پردرآمد شهرها در اقلام 13 گانه مذکور قرار دارد.

وی افزود: پایین بودن سهم مصرف آبریان در سبد غذایی خانوارهای شهری و روستایی استان موجب شده که برنامه مداخله عملی در دستور کار باشد و قرار است از طریق سند امنیت غذایی با راهبردهای عملی و نظارتی قوی دستگاههای متولی حوزه غذا در استان دنبال شود.

کارشناس مسوول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: سند مصوب امنیت غذایی استان در نیمه دوم امسال اجرایی می شود و یک بخش مهم از برنامه های آن تا سال 94 و مابقی تا سال 99 انجام می شود.

یادگاری اظهار کرد: ماهی و میگو در گروه های غذایی پروتئین ها، مغزها و تخم مرغ قرار می گیرد و با توجه به ارزش غذایی بالا و مواد مفید در آن توصیه می شود که تا سه واحد در روز برای بزرگسالان مصرف شود.

وی عنوان کرد: هر واحد مصرف ابزیان در سبد غذایی معادل 45 تا 60 گرم گوشت ماهی و میگو محاسبه می شود.

یادگاری بیان کرد: گوشت ماهی و میگو علاوه بر پروتئین سرشار از املاح پایه نظیر کلسیم و فسفر و ویتامین های گروه آ و ب است و وجود مقادیر قابل توجهی از اسید های چرب غیر اشباع امگا 3،6 و 9 در آن برای سلامتی مفید است.

وی گفت: مصرف مستمر آبزیان در رژیم غذایی روزانه برای سالمندان و افرادی که با بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون و چربی خون بالا مواجه هستند بسیار مفید است.

بر اساس نتایج سرشماری سال 90 استان مرکزی یک میلیون و 413 هزار نفرجمعیت دارد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید