خودکفایی کشور در تولید واکسن تا چند سال آینده

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


خبرگزاری فارس، محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در حاشیه جلسه شورای عتف وزارت علوم، گفت: در حال حاضر دو طرح کلان ملی واکسن‌های انسانی و واکسن‌های دام، طیور و آبزیان در حال اجراست که بر این اساس 15 واکسن انسانی در خط تولید یا در برنامه واکسیناسیون قرار دارد.
وی افزود: تا چهار سال آینده با تبدیل ایران به قطب طراحی، تولید و فروش واکسن در دنیا در تولید واکسن خودکفا شده و به صادرات نیز دست می‌یابیم.
مهدی‌نژاد نوری اظهار داشت: مطالعات اولیه برای انجام این طرح‌ها به پایان رسیده و آماده ورود به مرحله آزمایشگاهی هستیم و پس از حمایت از طرح‌ها تا 4 سال آینده عمده واکسن‌ها را در داخل کشور تولید می‌کنیم.
* تشریح جزئیات نظام ملی اطلاع‌رسانی
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: چند سالی است که با تشکیل کمیته‌ای به ساماندهی فضای تبادل اطلاعات علمی پرداخته‌ایم تا دانشجویان به آنچه در قالب مقالات، کتاب، تحقیق، مجلات و ...نیاز دارند دسترسی داشته باشند.
وی افزود: با مدیریت نظام اطلاع‌رسانی توانستیم 26 میلیون دلار خرید منابع علمی توسط بخش‌های مختلف را به 6 میلیون دلار کاهش دهیم.
مهدی‌نژاد اظهار داشت: قرار شد نهادهایی که سامانه‌های خود را در وزارتخانه‌ها به یکدیگر مرتبط نکردند این کار را انجام دهند که نسبت به سال گذشته پیشرفت‌های خوبی داشتیم و با تقویت نظام اطلاع‌رسانی از انجام کارهای موازی جلوگیری می‌شود.
وی افزود: وزارت علوم تاکید دارد که باید دسترسی دانشجویان به منابع علمی فراهم شود.
* افزایش اعتبار پژوهشی کشور سبب انرژی مضاعف محققان می‌شود
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: با ارائه گزارش احمدی نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مشخص شد که بودجه بخش پژوهشی نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته و اگر از درآمد فروش نفت نیز به بخش پژوهشی اختصاص داده شود این درصد بیشتر می‌شود که از مجلس و دولت به دلیل این بودجه تشکر می‌کنیم زیرا بودجه اختصاص داده شده سبب انرژی مضاعف محققان می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید