امضای تفاهم همکاری های سازمان حفاظت محیط زیست با مرکز تحقیقات و احیا فوک هلند

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۶ بازدید


پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام): معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با اعلام اینکه جمعیت فک خزر از یک میلیون به صد هزار گونه کاهش یافته است، اظهارداشت: صید غیرقانونی در کشور های حاشیه خزر عامل اصلی کاهش این گونه بوده است.
عبد الرضا کرباسی ادامه داد: کشور روسیه سالانه 10 هزار مجوز شکار فوک را صادر می کند و کشور های دیگر نظیر آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نیز به طور بی رویه ،‌شکار فوک خزر را انجام می دهند.
وی با بیان اینکه فقط کشور ایران اجازه شکار فوک خزر را نمی دهد، افزود: تاکنون کارگاه های آموزشی متعدد امداد و نجات پستانداران دریایی برای جوامع محلی در ایران برگزار شده است و جوامع بومی در حفظ این گونه مشارکت فعالی دارند.
کرباسی همچنین از همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با مرکز دلفین کیش خبر داد و گفت: بزودی یک بیمارستان امداد و نجات آبزیان در کیش راه اندازی می شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 5700 کیلومتر خط ساحلی در ایران وجود دارد، اظهار داشت: این تفاهم نامه با هدف حفظ فک خزری و کسب تجربیات مرکز تحقیقات و احیا فوک هلند امضاء شد.
وی ادامه داد : این موسسه تجربیات موفقی در زمینه حفاظت از فک خزر را داراست که قرار است، دانش تخصصی و مهارت های انسانی این مرکز به بخش خصوصی برون سپاری شود.
همچنین در این مراسم رییس مرکز تحقیقات و احیا فوک کشور هلند اظهار داشت: امداد و نجات پستانداران بزرگ دریایی که عمدتاً در اثر جراحات به ساحل می رسند، نیازمند مشارکت مردمی است.
خانم لنی هارت ،ادامه داد: این موسسه تجارب زیادی در حفظ گونه فک دارد و هرساله دوره های آموزشی زیادی در سراسر دنیا برگزار می کند .
وی مشارکت ماهیگران ایرانی را در حفظ فک خزر خوب ارزیابی کرد و گفت: ماهیگرانی که در حفظ این گونه مشارکت کنند، از سوی این موسسه تشویق نامه دریافت می کنند و بخشی از هزینه تعمیرات تور ماهیگیری نیز به عنوان تشویق به این ماهیگران اعطا خواهد شد.
گفتنی است ، این تفاهم نامه در 11 ماده و برنامه عمل دوسالانه برای مدت 5 سال الاجرایی شد

دیدگاه خود را بیان کنید