56 میلیون بچه ماهی در رودخانه‌های مازندران رهاسازی می‌شود

سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

56 میلیون بچه ماهی در رودخانه‌های مازندران رهاسازی می‌شود
خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی شیلات مازندران، حسن حبیب‌نژاد گفت: دریای خزر در دل خود منابع آبزیان ارزشمندی دارد که در دهه‌های اخیر به دلایل تخریب محیط زیست، توسعه بخش کشاورزی و صنعت، برداشت بی‌رویه آب رودخانه‌ها و ایجاد موانع فیزیکی ذخایر آن کاهش یافته است.
وی افزود: در این راستا سازمان شیلات ایران به منظور حفظ بازسازی ذخایر در کنار فعالیت‌هایی از قبیل بازسازی و لایروبی دهانه رودخانه‌های مهم شیلاتی، حفظ و حراست و جلوگیری از صید آن در زمان مهاجرت و تخم‌ریزی، رعایت قوانین و مقرارت صید و صیادی و صید مسئولانه توسط بهره‌برداران و مشارکت جامعه صیادی اقدام به تکثیر گونه مصنوعی ماهی سفید و تولید انبوه بچه ماهیان اقتصادی دریای خزر از جمله ماهی سفید کرده است.
حبیب‌نژاد بیان داشت: حفظ و بازسازی ذخایر ماهی سفید به توسعه و پایدار صنعت صید و صیادی و مشاغل وابسته به آن و تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه کمک می‌کند.
مدیرکل شیلات مازندران ابراز داشت: شیلات با ایجاد مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر برای حفظ و بازسازی ذخایر، از ابتدای فعالیت آن تاکنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون قطعه بچه ماهی سفید تولید کرده و به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی کرد که به موازات روند رو به رشد تکثیر نیمه مصنوعی ماهی سفید هر ساله به میزان صید و بهره‌برداری ماهی سفید افزوده شده است.
این مسئول ادامه داد: در سال جاری نیز مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر شهید رجایی ساری با تولید بیش از 56 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و تولید لاروماهی خاویاری گونه قره‌برون که نخستین محموله بچه ماهی استخوانی است در 19 خرداد ماه امسال در هفته جهاد کشاورزی به رودخانه‌های استان رهاسازی می‌کند.
حبیب‌نژاد تصریح کرد: بررسی صید در سال‌های اخیر نشان می‌دهد حدود 85 درصد صید ماهی نتیجه تکثیر نیمه مصنوعی و رهاسازی بچه ماهیان سفید توسط شیلات مازندران است و امیدواریم با استمرار این حرکت بتوانیم توسعه پایدار صید و صیادی را فراهم کرده و شاهد رونق صید و صیادی در آینده‌ای نه چندان دور باشیم.
وی در پایان اذعان داشت: در سال جاری بیش از 9 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به روش تکثیر طبیعی نیز تولید و به رودخانه‌های چشمه کیله تنکابن و تجن ساری رهاسازی شده است

دیدگاه خود را بیان کنید