پرورش متراکم ماهيان گرم آبي در دستور کار شیلات استان سمنان است

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

پرورش متراکم ماهيان گرم آبي در دستور کار شیلات استان سمنان است
خبرنگار مهر، مسعود مهدوي صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در اين شيوه پرورش ماهيان گرم آبي از جمله فيتوفاك، بيگ هد (سر بزرگ) آمور و كپور مد نظر است كه به خاطر نوع تغذيه و استخرهاي پرورش اين ماهيان در استان كه عموماً به صورت پوشش ورق پلي تن هستند، براي پرورش متراكم گونه كپور در نظر گرفته شده است كه وجود ظرفيت بالاي استخرهاي ذخيره آب كشاورزي در استان و اجراي موفق این طرح مي تواند منجر به افزايش قابل توجه توليد اين نوع ماهي در استان شود.
وی درباره ساير برنامه هاي شيلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز گفت: مراحل پاياني مطالعات بررسي و امكان سنجي پرورش گونه جديد ماهي تيلاپيا در استان، مكان يابي براي ايجاد شهرك ماهيان زينتي، ادامه پرورش ماهيان خاوياري كه در سال دوم اجرا با موفقیت و رسيدن ميانگين وزن ماهيان موجود به بالاي سه كيلوگرم در حال انجام است، پيگيري توسعه آبزي پروري در استان و معرفي متقاضيان طرح هاي شيلاتي براي اخذ تسهيلات از محل طرح توسعه بخش كشاورزي و مكانيزه كردن مزارع پرورش ماهي به منظور استفاده بهينه از آب های موجود با افزايش توليد در واحد سطح از جمله اين برنامه ها است.
مدير شيلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان يادآوري كرد: در سال گذشته توليد آبزيان استان با 18درصد رشد به 740 تن رسيد كه 231 تن ماهي گرم آبي از 170 باب استخر ذخيره آب كشاورزي و 509 تن ماهيان سردآبي از 59 مزرعه پرورش ماهي در استان بود.
مهدوي همچنين از توليد بيش از 1.3 ميليون قطعه بچه ماهي سردآبي خبر داد و افزود 200 هزار قطعه بچه ماهي زينتي نيز در استان تكثير و پرورش داده شد.
وی اظهار داشت امیدواريم كه با روند پيشرفت توسعه آبزي پروري در استان، توليد سالجاري نسبت به سال قبل از رشد قابل توجهي برخوردار شود.
مهدوی، افزایش تولید در واحد سطح با تجهیز مزارع به دستگاه هایی نظیر، هواده، پمپ برگشت آب، درام فیلتر و ... ، ارتقاء دانش فنی بهره برداران با برگزاری کلاس های آموزشی، حضور مستمر کارشناسان در مزارع پرورش ماهی و ارائه راهنمایی های لازم، نظارت بر ساخت و ساز استخرها، پیگیری در خصوص تشکیل تعاونی های آبزی پروری، همکاری در صدور جواز پرورش آبزیان، پیگیری در خصوص اعطاء تسهیلات به بهره برداران از عمده فعالیت های این مدیریت برشمرد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان توسعه پرورش ماهیان خاویاری، پیگیری پرورش گونه جدید ماهیان تیلاپیا با خصوصیاتی نظیر (قدرت تکثیر بالا، مقاوم به شرایط نامساعد محیطی، تولید بالا وکوتاه بودن طول دوره پرورش) واستفاده از سیستم های نوین آبزی پروری به منظور افزایش تولیدات را از برنامه آینده شیلات عنوان کرد.
وی همچنین گفت: پرورش متراکم ماهیان کپور، توسعه پرورش و تکثیر ماهیان زینتی، ارتقاء فرهنگ مصرف آبزیان و در نتیجه افزایش سرانه مصرف ماهی در استان، تشکیل و تقویت تشکل های آبزی پروری، استفاده از دستگاه مولد آبی در مزارع فاقد برق، پیگیری ایجاد بازار و یا مراکز عرضه آبزیان از دیگر برنامه های آتی این مدیریت است.
مهدوی همچنین از آبزی پروران خواست تا برای تهیه آبزیان و بچه ماهی های پرورشی خود از مزارع حد واسط مورد تایید دامپزشکی و دارای پروانه بهداشتی اقدام کنند.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: پرورش دهندگان ماهی برای حمل آبزیان به مزارع حتما گواهی سلامت و گواهی انجام واکسیناسیون را از فروشنده دریافت و محموله را با گواهی بهداشتی حمل کنند.
مهدوی در پایان با اشاره به استرس های موجود در آبزیان، گفت: آبزی پرورانی که اقدام به فروش بچه ماهی می کنند لازم است قبل از حمل محموله به مزرعه مقصد نسبت به استفاده از مکمل غذایی مورد تایید اقدام کنند

دیدگاه خود را بیان کنید