۲۳۵ پرونده قضایی برای آبزی پروران غیرمجاز کارون

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با اشاره به کاهش کیفی رودخانه کارون در ماه‌های اخیر اظهار کرد: یکی از دلایل این کاهش کیفی فعالیت وسیع پرورش‌دهندگان غیرمجاز آبزیان در طول این رودخانه است که بر اساس مصوبات شورای تامین استان قرار شد با آن‌ها برخورد شود.
وی سطح مزارع پرورش ماهی غیرمجاز را 4 هزار و 248 هکتار عنوان کرد و افزود: در راستای برخورد با متخلفان و برداشت‌های غیرمجاز، 755 اخطاریه برای جمع‌آوری واحدها صادر شده است.
دهکردی اضافه کرد: 235 شکایت علیه این واحدها در مراجع قضایی مطرح شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: 170 مورد نیز اقدام عملی علیه این واحدها صورت گرفته که شامل 160 مورد قطعه برداری (برداشتن قطعه اصلی پمپ های آب مزارع) و قطع برق 10 واحد است.
عضو شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با اشاره به پراکندگی و ازدیاد این واحدها در طول این رودخانه، اظهار کرد: 120 واحد از پرورش دهندگان ماهی غیرمجاز در شوشتر، 103 واحد در اهواز و 153 واحد نیز در خرمشهر قرار دارند.
دهکردی گفت: بیشترین سطح زیر کشت این مزارع در خرمشهر در سطح 2 هزار و 500 هکتار است و نیز شوشتر با 958 هکتار و اهواز با 790 هکتار در رده‌های بعدی قرار دارند.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه سطح زیرکشت غیرمجاز در خرمشهر بیشتر است اما مزارع شوشتر و اهواز به دلیل قرار گرفتن در بالادست رودخانه آثار سوء کیفی بیشتری دارند.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: برای هر هکتار از این مزارع سالانه حداقل 75 مترمکعب آب برداشت می‌شود به عبارتی این واحدهای غیرمجاز 318 میلیون مترمکعب آب از رودخانه برداشت می‌کنند که به طور متوسط 21 متر مکعب بر ثانیه است.
دهکردی تصریح کرد: این آبزی پروری‌های غیرمجاز حداقل یک سوم این آب برداشت شده را (حدود 7 مترمکعب برثانیه) به صورت پساب شور با EC حدود 6 هزار تا 7 هزار میکروزیمنس به رودخانه کارون تخلیه می‌کنند که باعث شوری آب و بر هم خوردن نظم کیفی می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید