شناسايي بيماري سل با استفاده از يك لايه نازك ابريشمي

پنج‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید


تهران - محققان دانشگاه واشنگتن (UW) به يك روش دقيق و ساده دست يافتند كه در كمترين زمان ممكن، بيماري سل را شناسايي مي كند
ايرنا از پايگاه هلث، در اين شيوه جديد تشخيص يك لايه نازك ابريشمي كه حاوي مواد خاصي است بر روي پوست قرار مي گيرد .اين لايه كه شامل ميكرو سوزن هاست در كمترين زمان ممكن و در نهايت دقت، بيماري سل را شناسايي مي كند.
بيماري سل مي تواند سالها درريه شخص، بدون هيچ علامت ظاهري نهفته باشد و افراد ديگر را مبتلا كند. دربرخي كشورهاي دنيا قانوني وجود دارد كه بر اساس آن معلمان، پرستاران و پزشكان وارد شده از كشورهاي ديگر از نظر بيماري سل مورد بررسي دقيق قرار مي گيرند و در صورت آلوده نبودن، اجازه ورود به كشور را دارند. با توجه به اينكه تمام روش هاي موجود براي شناسايي اين بيماري زمانگير و پرهزينه است، آزمايش جديد پوستي به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.
باتوجه به آمارگيري انجام شده توسط پايگاه Philippines Star، يك سوم جمعيت جهان حامل باكتري نهفته و ضعيف بيماري سل هستند. ميزان اين باكتري نهفته خطري براي فرد حامل دربرندارد و تنها در ۵ درصد موارد فعال مي شود.
شيوه اي كه در حال حاضر براي تشخيص اين بيماري مورد استفاده قرار مي گيرد به اين صورت است كه مقداري از ماده اي به نام PPD tuberculin به قسمت ميان بافتي ساعد تزريق مي شود. اگر دو تا سه روز پس از تزريق، توده اي قرمز و سخت در محل تزريق به وجود بيايد، فرد مبتلا به بيماري سل است. اندازه و شدت برآمدگي، ميزان عفونت را مشخص مي كند. ولي اين روش از دقت كافي برخوردار نيست، به علاوه اگر ماده تزريقي در محل مناسب تزريق نشود، نتيجه به طور كلي اشتباه خواهد بود.
هيچ يك از اين مشكلات در روش جديد وجود ندارد. سوزن هاي استفاده شده در اين وصله پوستي با بدن انسان سازگارند و هيچ عارضه اي براي بيمار در برندارد؛ همچنين دقت آن بسيار بالاست.
اين آزمايش بدون درد است و مواد استفاده شده براي ساخت اين وصله، ابريشم و كيتين است. كيتين ماده است كه در اسكلت خرچنگ و ميگو وجود دارد و هيچ صدمه اي به بدن وارد نمي كند.
مرحله اول اين آزمايش روي خوك انجام شده است و جواب آن كاملا دقيق بوده است

دیدگاه خود را بیان کنید