گلستان رتبه چهارم پرورش ماهیان گرم آبی کشور را دارد

دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۶ بازدید


خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، علی‎اکبر پاسندی اظهار داشت: با هدف ارتقا سطح کیفی مولدین کشور و استان انواع بچه ماهی گونه‎های ماهیان گرم آبی وارد استان شده است.
وی تصریح کرد: انواع ماهیان گرم آبی که در منابع آبی، آبندان‎ها، مزارع کشور در حال پرورش هستند، گونه کپور نقره‎ای ( فیتوفاک)، کپور سرگنده (بیگ هد) و کپور علفخوار (آمور) که معروف به ماهی چینی است و زایشگاه اصلی آن در کشور چین و رودخانه آمور می‎باشد.
مدیرکل شیلات گلستان گفت: گونه‎های اعلام شده برای نخستین بار توسط دولت با توجه به مطالعات انجام شده توسط تحقیقات و کارشناسان شیلات از کشور چین در دهه 70 وارد ایران شده است.
پاسندی با بیان اینکه بخش خصوصی توان تولید بچه ماهی مورد نیاز استان را دارد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که بچه ماهیان تولیدی استان از مولیدین وارداتی سال‎های دهه 70 است و طبق بررسی کارشناسان رشد ماهیان پرواربندی در دهه اخیر در مزارع پرورش ماهی کشور افت داشته است، برای رفع این نقیصه با هماهنگی سازمان شیلات ایران و دامپزشکی و تحقیقات با مشارکت بخش خصوصی نسبت به واردات بچه ماهی از کشور چین اقدام شده است.
وی خاطرنشان کرد: واردات بچه ماهی این گونه از ماهیان گرم آبی برای رفع مشکل تکثیرکنندگان و بهبود وضعیت آینده یک اقدام بسیار مهم و ارزنده می باشد که بخش خصوصی با هزینه بسیار بالا و با حمایت دولت توانست در این زمینه اقدام کند.
مدیرکل شیلات گلستان افزود: مولدین این گونه‎ها به عنوان نسل اول وارد شده تا با پرورش و تولید مولد و تکثیر آن توسط مراکز بخش خصوصی و افزایش کیفیت این گونه‎ها بتوان در روند رشد و افزایش راندمان تولید موثر واقع شود.
به گفته وی، سابقه پرورش ماهیان گرم آبی در کشور هنوز به چهار دهه نرسیده است و استان گلستان به لحاظ اینکه در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی در جایگاه مقام چهارم قرار دارد و با وجود انگیزه بالا بخش خصوصی و با حمایت و اخذ مجوزهای لازم از سازمان شیلات و دامپزشکی و تحقیقات این بچه ماهیان تحت به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات آب‎های داخلی استان مدیریت می‎شود.
پاسندی افزود: محل اصلی زیستگاه این گونه‎ها در رودخانه آمور چین است و با توجه به فراهم بوده شرایط زیست این گونه‎ها در ایران و به دلیل استفاده مطلوب از منابع و تولید پروتیئن سفید این ماهیان در چرخه تولید کشور قرار گرفتند.
مدیرکل شیلات گلستان یادآور شد: در تاریخ 14 تیر و 27 تیر تعداد 9848 قطعه با 66 درصد بقا از انواع گونه‎های کپور در شهرستان آزادشهر مرکز تکثیر عقیلی شرکت ران ذخیره‎سازی انجام شده است.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به تعداد بچه ماهی وارداتی از کشور چین به استان گلستان پیش‎بینی می‎شود که پس از مولدسازی در سال‎های آینده مولد مورد نیاز تمام مراکز تکثیر بخش خصوصی کشور در امر تکثیر ماهیان گرم آبی مرتفع شود و یکی از دغدغه‎های کارشناسان و تولیدکنندگان این بخش حل خواهد شد

دیدگاه خود را بیان کنید