سرشماری پرندگان تابستان گذر پارک ملی دریایی دیر نخیلو در استان بوشهر

یک‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۳ بازدید


خبرگزاری فارس از بوشهر، خسرو درویشی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به موقعیت استان بوشهر در جذب پرندگان مهاجر گفت: استان بوشهر با داشتن مکان‌های تنوع زیست محیطی منحصر بفرد هر ساله پذیرای هزاران پرنده مهاجر است که پنج تالاب استان بوشهر مهم‌ترین جایگاه این پرندگان است.
وی با بیان اینکه تالاب‌های حله، مند، جزایر خارک، خارگو، نخیلو، خان، ام‌الگرم و پارک ملی دریایی نایبند مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان هستند تصریح کرد: استان بوشهر علاوه بر پنج تالاب یاد شده، از سویی حداقل 51 خور و مصب رودخانه‌ها و از طرفی با توجه به داشتن نوار ساحلی دریایی و تنوع گیاهان آبزی، سواحل صخره‌ای و شنی، جزایر بکر و غیر مسکونی و وفور مواد غذایی، این مناطق تالابی دریایی زیستگاه مناسبی برای حیات وحش به خصوص پرندگان آبزی و کنار آبچر (زمستانه و تابستانه) و همچنین پستانداران و خزندگان دریایی و انواع جانداران مناطق جزر و مد و غیره هستند.
رییس اداره پایش حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه سرشماری پرندگان جوجه‌آور تابستان گذران جزایر پارک ملی دریایی دیر نخیلو، ام‌الگرم و خان رو به پایان است افزود: سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی با هدف شمارش و مقایسه آماری جمعیت و گونه‌های مهاجر در سال‌های مختلف و مشاهده گونه‌های نادر است.
درویشی با بیان اینکه سرشماری به شیوه مشاهده مستقیم صورت می گیرد افزود: این سرشماری با مشارکت کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر انجام شده است و طی چند روزی که سرشماری صورت گرفته، حدود 97 هزار قطعه پرنده در جزیره نخیلو و 5 هزار قطعه پرنده در جزیره خان سرشماری شده است.
وی اظهار داشت: این پرندگان شامل پرستو دریایی ،کاکلی کوچک و بزرگ، پرستودریایی پشت تیره، سلیم خرچنگ‌خوار، پرستو دریایی‌گونه سفید و اگرت ساحلی بوده است.
کارشناس مسئول حیات وحش و آبزیان اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر اذعان کرد: در جزیره ام‌الگرم متأسفانه در سال جاری بواسطه ناامنی حاصل از وجود پستانداران مخرب آشیانه پرندگان، جوجه آوری صورت نگرفته است.
درویشی افزود: تعداد848 حلقه در مرداد ماه‌سال جاری بر روی جوجه‌های پرستوی دریایی کاکلی کوچک و بزرگ و پرستوهای دریایی پشت تیره الصاق گردید که این حلقه گذاری‌ها برای بررسی و پایش‌های زیست محیطی از جمله روند مهاجرت این پرندگان، ویژگی‌های رفتاری و تخمین طول عمر این پرندگان است

دیدگاه خود را بیان کنید