صنايع بزرگ پتروشيمي بايد حوضچه هاي اضطراري تخليه داشته باشند

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید


كرباسي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: صنايع بزرگ پتروشيمي به ناچار بايد براي حفظ تعادل در سيستم توليد پساب هاي خود را كه بيشتر مواقع شيميايي است تخليه كنند.
وي اظهارداشت: از اين رو به ناچار اين پساب ها را در محيط زيست تخليه مي كنند كه بنا به موقعيت جغرافيايي قرارگيري آن مجتمع آسيب هاي زيست محيطي به طبيعت وارد مي شود.
كرباسي تاكيد كرد: يكي از دغدغه هاي سازمان حفاظت محيط زيست با صنايع آلاينده ، نحوه عملكرد و نتيجه آن در طبيعت و محيط زست است ، در واقع بايد فرايند اين صنايع كاملا زيست محيطي و در راستاي حفظ طبيعت باشد كه متاسفانه در بسياري موارد اين نحوه رفتار ديده نمي شود.
وي به تخليه مواد شيميايي توسط مجمتع پتروشيمي بندر امام ( ره) به خورموسي اشاره كرد و گفت: اين اقدام ضد محيط زيستي منجر به تلف شدن شدن ۱۵ تا ۲۰ هزار قطعه ماهي شد و سازمان محيط زيست به عنوان متولي حفظ محيط زيست پرونده رسيدگي به اين اقدام را تهيه و به مراجع قضايي تحويل داده است.
كرباسي اظهار داشت: تاكنون اين مواد شيميايي وارد خليج فارس نشده زيرا فاصله خورموسي تا خليج فارس زياد است و از سوي ديگر روند چرخش آب به گونه اي است كه معمولا مواد زائد از خليج فارس وارد خورموسي مي شود.
وي افزود: البته اگر اين آلودگي ها در محيط كوچكي باقي بمانند نكته مثبتي نيست زيرا همان منطقه خورموسي هم ماهيان و آبزيان زيادي دارد كه تلف خواهند شد اما اگر پساب هاي صنعتي در محيط بزرگتري پخش شوند ميزان آلودگي رقيق تر مي شود؛ اما در هر صورت به محيط زيست دريايي آسيب وارد مي كند.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براي تصميم گيري در مورد مجتمع پتروشيمي امام خميني ( ره) منتظر صدور حكم از سوي مراجع قضايي هستيم.
مجتمع پتروشيمي بندر امام خميني (ره ) هفته گذشته نوعي مواد شيميايي خطرناك از نوع استايرن را در خور موسي تخليه كرده بود كه موجب تلف شدن ۱۵ تا ۲۰ هزار قطعه ماهي شد.
خور موسي كانال طولاني و عميقي است كه از خليج فارس منشعب شده و به دليل ويژگي هاي خاص خود در منطقه از موقعيت ممتازي برخوردار است.
خورموسي با اكوسيستمي منحصر به فرد در ساحل شمالي خليج فارس و جنوب خوزستان واقع شده و زيستگاه بسياري از پرندگان نادر و مكان تخم ريزي بسياري از ماهيان خليج فارس است.
عمق زياد خورموسي باعث شده است تا كشتي هاي ۷۰ هزار تني نيز به سهولت در اين آبراه رفت و آمد كنند

دیدگاه خود را بیان کنید