كنترل پساب ها در ورودي دريا توسط وزارت نفت ضروري است

چهار‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


مجاهدي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا به تلفات حدود ۲۰ هزار قطعه از انواع ماهيان و آبزيان درخور موسي اشاره كرد و افزود: طبق قوانين زيست محيطي رهايي پساب هاي ناشي از صنعت نفت در درياها و آبهاي آزاد بايد فاقد عناصر زيان بار باشد، چرا كه ورود عناصر خطرناك در منابع آبي علاوه بر مرگ و مير آبزيان مي تواند خطراتي را براي مصرف كنندگان اين محصولات نيز ايجاد كند.
وي اظهار كرد: در منطقه خور موسي و بندر امام خميني(ره) نمي توان فعاليت صيادي مفيدي انجام داد، چرا كه بعضا پساب هاي ناشي از فرايند پتروشيمي به آب وارد شده مشكلاتي را براي آبزيان منطقه ايجاد مي كند.
وي ادامه داد: ورود اين پساب ها در آب زيستگاه ها و زنجيره هاي غذايي را از بين مي برد و اين آلودگي موجب كاهش كيفيت اكوسيستمي و ريز مغذي ها در آب مي شود كه در نهايت سلامت آبزيان و مردم را با خطراتي مواجه مي كند.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران تصريح كرد: در گذشته رويدادهاي اين چنيني صورت گرفته كه مشكلاتي را براي آبزيان ايجاد كرده است، بنا بر اين واحدها و صنايعي كه موجب آلودگي آب شده اند بايد اقدامات جبراني براي بازسازي ذخاير آبي داشته باشند.
وي گفت: اين اقدامات جبراني مي تواند شامل كنترل پساب ها، جلوگيري از ورود عناصر مضر در منابع آبي، بهبود كيفيت محيط زيست و بازسازي ذخاير آبزيان باشد.
مجاهدي تاكيد كرد: انتظار مي رود وزارت نفت در راستاي حفظ محيط زيست و ذخاير آبزيان منطقه علاوه بر جلوگيري از ورود عناصر مضر، اقدامات جبراني لازم را به عمل آورد.
اين مقام مسئول اظهار كرد: بخش عمده از ساكنان منطقه از مسير صيد و صيادي امرار معاش مي كنند.
به گزارش ايرنا، بر اساس گزارش برخي كارشناسان منطقه، تخليه ماده شيميايي استايرن از پتروشيمي بندر امام در مجاورت خورموسي، علاوه بر آلودگي اين محل، موجب راهيابي به آبهاي خليج فارس نيز شده است.
بر اساس شواهد و آثار موجود، حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار قطعه از انواع ماهييان و آبزيان بر اثر آلودگي ناشي از اين ماده شيميايي درخور موسي از بين رفتند.
خور موسي كانال طويل و عميقي است كه از خليج فارس منشعب مي شود، بر اساس كنوانسيون رامسر(كنوانسيون تالاب‌ها)خورموسي، خور الاميه و تالاب شادگان با عنوان تالاب بين المللي شادگان ثبت شده اند.
خورموسي در ساحل شمالي خليج فارس و جنوب خوزستان واقع شده و زيستگاه بسياري از پرندگان نادر و مكان تخم ريزي بسياري از ماهيان خليج فارس است

دیدگاه خود را بیان کنید