کنترل مبادی ورودی برای جلوگیری از ورود آلاینده های زیست محیطی امری ضروری است

دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۷۴ بازدید

کنترل مبادی ورودی برای جلوگیری از ورود آلاینده های زیست محیطی امری ضروری است
موسوی آزاد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ورود برخی حیوانات از مبادی رسمی و غیر رسمی به کشور و احتمال آلوده بودن این حیوانات، با مهم خواندن موضوع پدافند زیستی به عنوان راهکاری برای مقابله با تهدیدات زیستی افزود: سالانه گونه های مختلفی از گیاهان و جانوران از مبادی مختلف به ویژه از طریق گمرک و فرودگاه ها وارد کشور می شود که باید مورد کنترل و وارسی قرار گیرند.

وی در خصوص موارد مشاهده شده در خصوص ورود حیوانات به کشور با اشاره به اینکه در پاره ای از موارد دیده شده که از کشورهای حاشیه خلیج فارس موادی بدون کنترل وارد کشور شده است، اظهار کرد: متاسفانه چندی پیش نوعی میگو که از گونه مهاجم به شمار می رود توسط فرد یا افرادی وارد منطقه شده بود که متاسفانه ضررهای زیادی را به اکوسیستم منطقه وارد می آورد.

موسوی آزاد تصریح کرد: این نوع از میگو علاوه بر تغذیه فراوان از سایر آبزیان به شدت مولد هم هست و این مسئله از لحاظ اقتصادی برای منطقه مضر است از این رو با تلاش همکاران اقدام به خروج این نوع میگو از منطقه کردیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست یادآور شد: در بحث پایش آلودگیهای شیمیایی کار بر اساس برنامه انجام می شود و میزان آلودگی به طور ساعتی پالایش می شود.
آزاد با بیان اینکه آبادان در خط مقدم حمله آلودگیها قرار دارد، گفت: ورود گرد و خاک و انواع گونه های گیاهی و جانوری از کشورهای خلیج فارس این منطقه را با تهدید جدی روبرو ساخته است که باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ و به انجام برسد.

موسوی آزاد در پاسخ به این سئوال که چه راهکاری برای مقابله با آلودگی در آبادان صورت می گیرد، افزود: خوشبختانه در مسائل زیست محیطی که مربوط به شهرستان آبادان است کارها به نحو مطلوبی دنبال و انجام می شود اما مواردی هم هست که باید در سطح ملی برای آن چاره اندیشی، رایزنی و کار شود که کنترل و پیشگیری از بروز پدیده گرد و خاکی که از سوی کشورهایی همچون عربستان، عراق و کویت به سمت ما می آید از جمله آنها است.

وی همچنین با اشاره به وجود گرازها در منطقه به ویژه در شهر مرزی اروندکنار اظهار کرد: ازدیاد گرازها سبب تخریب و آسیب رسانی به نخلستانها و مزارع کشاورزی منطقه شده است که باید برای آن چاره اندیشی شود ، پیشتر یک گروه از ارامنه با در دست داشتن مجوز اقدام به شکار این گرازها می کردند که متاسفانه چند سالی است که این کار دیگر انجام نمی شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست از مسئولان ذیربط خواست تا برای رفع موانع احتمالی انجام این کار اقدامات موثری را انجام دهند

دیدگاه خود را بیان کنید