تورهاي ماهيگيران مازندران براي پهن شدن در درياي خزر آماده شد

پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


فصل صيد ماهيان استخواني درياي خزر در مازندران همه ساله از بيستم مهر آغاز مي شود و تا اواخر فروردين سال آينده ادامه مي يابد.
امسال نيز همانند سال هاي گذشته چهار هزار و ۲۰۰ صياد در قالب ۵۴ شركت تعاوني
پره كار صيد را در درياي خزر انجام مي دهند.
اداره كل شيلات مازندران نيز در آستانه فصل صيد و صيادي با هدف حفظ ذخاير دريايي با برگزاري گردهمايي ، سياست ها، مقررات و آيين نامه هايش را براي صيادان تبيين مي كند.
گردهمايي شركت هاي تعاوني صيادي براي اين منظور امروز چهارشنبه در محل اداره كل شيلات مازندران در بابلسر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، مديركل شيلات مازندران در اين گردهمايي با بيان اينكه صيادان عضوي از مجموعه شيلات هستند ،گفت: شيلات تمام امكانات خود را براي توسعه فعاليت هاي جامعه صيادي به كار مي گيرد.
حسن حبيب نژاد افزود: حفاظت از منابع و ذخاير آبزيان و جلوگيري از صيد غير مجاز و بازسازي ذخاير آبزيان دريا از مهم ترين وظايف شيلات است.
وي ادامه داد: صيد مسوولانه و توسعه پايدار صيد و صيادي بستر مناسبي را براي رونق كار صيادان فراهم خواهد كرد.
حبيب نژاد بابيان اينكه تاكنون بيش از ۷۴ ميليون قطعه بچه ماهي در رودخانه هاي مستعد استان رها شده است، گفت: در چند سال اخير تا ۹۰ درصد ماهيان استخواني صيد شده در استان از محل تكثير مصنوعي ماهيان بوده است.
وي افزود: صيادان عضو شركت هاي تعاوني پره مازندران پارسال شش هزار و ۳۹۱ تن انواع ماهيان استخواني از درياي خزر صيد كردند.
او ادامه داد: بر اساس مصوبه كميته مديريت صيد ماهيان استخواني سازمان شيلات ايران صيد ماهي از بيستم مهر در مازندران آغاز مي شود و تا نيمه اول فروردين سال بعد ادامه دارد.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري شيلات مازندران نيز در اين گردهمايي ضمن ارائه گزارش از وضعيت صيد و صيادي گفت: پارسال ۸۸ درصد از ماهيان استخواني صيد شده از درياي خزر در مازندران از نوع ماهي سفيد بود.
عباسعلي شيخ تبار وزن ماهي هاي سفيد صيد شده در سال گذشته را پنج هزار و ۵۱۹ تن اعلام كرد.
وي افزود: ۱۰ درصد از ماهيان صيد شده در سال گذشته نيز از نوع كفال ، دو درصد نيز از ساير گونه ها بود.
فرمانده يگان حفاظت منابع آبزيان استان مازندران هم در اين گردهمايي حفاظت و حراست از دريا را مهم ترين وظيفه اين يگان برشمرد و گفت: فرهنگ سازي و اطلاع رساني يكي از راهكارهاي جلوگيري از صيد غير مجاز است.
سرهنگ علي نيازي بر لزوم اجراي دستورالعمل هاي صيد و صيادي در زمان صيد تاكيد كرد و افزود: رعايت چشمه استاندارد تورهاي ماهيگيري، تحويل ماهيان خاوياري و ثبت شناورهاي صيادي مهم و ضروري است.
وي ادامه داد: تمامي شهروندان و صيادان مي توانند هرگونه اخبار مربوط به صيد غير مجاز ماهيان استخواني و غضروفي را به پايگاه هاي حفاظت منابع و يا به ستاد خبري يگان به شماره ۰۱۱۲۵۲۸۹۵۵۵بابلسر اطلاع دهند.
سرهنگ نيازي از برگزاري مانور آمادگي مقابله با صيادان غير مجاز در طول ۳۴۰ كيلومتر از سواحل مازندراني درياي خزر خبر داد و گفت: درياي خزر براي حضور صيادان غير مجاز نا امن خواهد بود

دیدگاه خود را بیان کنید