تولید6200 تن ماهی در کردستان

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

تولید6200 تن ماهی در کردستان
حسن نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: بخش شیلات به عنوان یکی از استعدادهای خوب این استان محسوب می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه بیش از شش هزار و 200 تن ماهی در کردستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از میزان ماهی تولید شده در کردستان سه هزار و 400 تن آن مربوط به صید در سدها و دریاچه زریوار است، افزود: این ماهی‌ها که توسط صیادان از سدها و دریاچه زریوار صید می‌شوند، از خانواده کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر پنج تعاونی صیادی در کردستان فعال است، بیان کرد: این تعداد تعاونی با ساماندهی صیادان سطح استان کار صید ماهی را در طول سال از آب سدها و دریاچه‌های موجود در کردستان انجام می‌دهند.
حسن نژاد با اعلام اینکه هم اکنون صیادان کردستان کار صید ماهی را از سدهای شهید کاظمی سقز، قشلاق سنندج، دریاچه زریوار، گلبلاغ و سد گاوشان انجام می‌دهند، اضافه کرد: همچنین در حال حاضر 483 نفر صیاد در کردستان مشغول به فعالیت صیادی هستند.
وی با بیان اینکه از میزان ماهی تولید شده در استان دو هزار و 800 تن آن را ماهیان سردآبی تشکیل می‌دهد، ادامه داد: سه هزار و 400 تن از تولیدات ماهی در سطح استان مربوط به تولیدات ماهیان گرمابی می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه تولید ماهی در کردستان علاوه بر تامین نیاز این استان، گامی مهم در توسعه صادرات است، تصریح کرد: کار تولید ماهیان سردآبی در استان هم در مزارع خرد و هم در مجتمع‌های تولید ماهی همچون سیروان، پالنگان و قم چقای انجام می‌گیرد.
حسن نژاد با بیان اینکه 90 درصد ماهیان تولیدی در داخل استان مصرف می‌شود، گفت: تنها 10 درصد از میزان صید ماهی منابع آبی، مزارع پرورش ماهیان سرد آبی و مجتمع‌های سرد آبی استان کردستان به خارج از استان صادر می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه همچنین برای مصرف ماهی استان کار واردات از استان‌های دیگر به کردستان نیز انجام می‌گیرد، یادآور شد: امیدواریم با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی که در این بخش داریم از جمله مجتمع‌های پرورش ماهی و دریاچه زریوار در آینده شاهد افزایش تولید ماهی در کردستان باشیم

دیدگاه خود را بیان کنید