صنعت میگو درآستانه تعطیلی

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


احمدی لاشکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درواکنش به تعطیلی دو سوم از مزارع پرورش میگو، گفت: متأسفانه دراین چند سال اخیر صنعت شیلات هم مانند بسیاری از صنایع از جمله صنعت کشاورزی به علت عدم حمایت از تولید و تولید کننده متضررشده است.
نماینده مردم نوشهر و چالوس درمجلس شورای اسلامی، با تأکید براینکه براساس قانون هدفمندی یارانه ها 30 درصد از منابع باید به تولید اختصاص یابد، تصریح کرد: متأسفانه تا به امروزمسئولان برخلاف این قانون عمل کرده اند به طوری که رقمی هم از این 30 درصد به تولید اختصاص نیافته است.
واحدهای صنعتی نیازمند به سرمایه در حال گردش هستند
این نماینده مردم درمجلس نهم،با انتقاد ازعملکرد ضعیف سازمان شیلات کشور، اظهارداشت: با توجه به اینکه هریک از واحدهای صنعتی از جمله مزراع پرورش میگو برای شروع به فعالیت نیازمند به یک سرمایه در حال گردش هستند متأسفانه تا به امروز هیچ گونه اقدام عملی برای برآورد کردن نیاز این واحدهای صنعتی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.
احمدی لاشکی، بابیان اینکه درحال حاضر فقط یک سوم از مزارع پرورش میگو فعالیت دارند، افزود: متأسفانه این عدم حمایت از تولید باعث شده که از حدود 12 هزار هکتار استخرهای پروشی میگو سطح کشت فعال این آبزی اکنون به4800 هکتار برسد.
میگو یک کالای لوکس درجامعه است
وی، با اشاره به اینکه میگو جز اقلام دسته دوم درسبد غذایی خانوارها به شمار می رود، تصریح کرد: با توجه به 3 هزار متر مکعب وسعت دریای مازندران در حال حاضر میگو که به راحتی قابل برداشت است و می تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشد به عنوان یک کالای لوکس در جامعه مطرح می شود و تعداد محدودی از افراد جامعه توان خرید این آبزی را دارند.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی،با تأکید براینکه صنعت شیلات کشورفقط معطوف به بحث پرورش میگو نیست، ادامه داد: متأسفانه تا به امروز آن طور که باید و شاید به صنعت شیلات کشورتوجه بسزایی نشده به طوری که درسال گذشته میزان استحصال خاویار از دریای مازندران بسیار پایین بوده است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید براینکه صنعت شیلات ازجهت صادرات ماهی هایی چون خاویار و میگو می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به دنبال داشته باشد، گفت: متأسفانه عدم حمایت از تولید و بی تدبیری مسئولان باعث تعطیلی تعطیلی 70 مرکز پرورش ماهی از جمله ماهی های سردآبی و قزل آلا و در حال حاضر توقف فعایت دوسوم از مزارع پرورشی میگو شده است.
نبود معابرشن و ماسه یکی از مهم ترین مشکلات صنعت شیلات
احمدی لاشکی، با انتقاد از اینکه مجوز معابر شن و ماسه برای برخی از تشکیلات و سیستم ها داده می شود، اما متأسفانه درخصوص صنعت شیلات کشور اقدام جدی ومؤثری انجام داده نمی شود، اظهار داشت: با توجه به گل آلود بودن آب رودخانه ها و نیز نبود معابر شن و ماسه جهت تصفیه آب این رودخانه ها وراهیابی آنها به آب دریاها نه تنها کمکی برای آب دریاها نیستند بلکه به دریاها هم آسیب های جدی نیز وارد کرده اند به طوری که متأسفانه تعداد بسیار زیادی از تخم ماهیان خاویاری و میگو دریای خزر درجهت این عملکرد ضعیف و نامناسب از بین رفته اند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،عدم حمایت از تولید کنندگان و برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولان را مشکل اصلی درصنعت شیلات کشوردانست و گفت: دولت در توسعه صنایع تبدیلی با درنظر گرفتن تسهیلاتی ارزان قیمت برای بخش خصوصی باید اقدامات مؤثروجدی انجام دهد که این صنعت ارزشمند علاوه بردرآمدزایی منجربه اشتغال زایی پایداردرکشورهم شود

دیدگاه خود را بیان کنید