شورای عالی آب و شورای عالی محیط زیست تشکیل می شود

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

شورای عالی آب و شورای عالی محیط زیست تشکیل می شود
دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران صبح دوشنبه در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن کامل سخنان رئیس جمهور بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«الحمدالله ربّ‌العالمین و صلی‌الله علی سیّدنا محمّد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین»
دیدار با مردان و زنانی که در عرصه امنیت غذایی کشور و اقتدار این مرز و بوم تلاش می‌کنند برای رئیس جمهور منتخب مردم یک افتخار است.
خیلی با فضای کشاورزی بیگانه نیستم. روستازاده هستم و در کنار دوران تحصیلاتم در نوجوانی در دبستان، گاهی کار کشاورزی هم داشتم. اگر دست پینه بسته افتخار است که افتخار است، من هم در سن 11-10 سالگی در فصل تابستان بخاطر کار کشاورزی دستهایم پینه بسته بود.
کشاورزی دنیای خود را دارد، شاید سود کشاورزی در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر باشد، اما افتخار آن بسیار بیشتر است؛ سر و کار داشتن با طبیعت و در کنار طبیعت زیستن و در کنار آن کاری که اساساً کاری خدایی است.
«أانتم تزرعون ام نحن زارعون» آن قدرت لایزالی که بذر را می‌رویاند؛ این رویش‌ها از ناحیه اوست. بذر را کشاورز می‌افشاند، اما رویش آن بذر، به دست حق و با اراده حق است.
زارع یکی از نام‌های حق است و زارع واقعی خداست
چه کلمه زیبایی است، زارع. این نام خداست؛ "ام نحن زارعون". خدا خود را زارع می‌داند. زارع یکی از نام‌های حق است و زارع واقعی خداست و کشاورزان وسیله زراعت را آماده می‌کنند، البته این وزارتخانه در قدیم فلاحت و زارعت بود که کم کم این الفاظی را که بوی دینی و مذهبی بیشتری داشت به دلیل فارسی کردن آنها برگردانده‌اند. کشاورزی، مایه مباهات و افتخار برای همه دست اندرکاران این بخش مهم که هم بخش توسعه کشور و هم بخش امنیت ملی کشور است، می باشد که بخشی از این امنیت، امنیت غذایی است.
کم و بیش می‌دانم که کشاورزی کشورمان با معضلات زیادی دست به گریبان است. بزرگترین سرمایه نه تنها، که برای کشاورزی، برای یک کشور و ملت، آب و خاک است.
با خاک آماده برای کشت، بی رحمانه رفتار شده است
آب مایه حیات است و خاک همان فرش و سرزمینی است که بر روی آن زندگی می‌کنیم و همه رویش‌ها و تولدها در این پهنه اتفاق می‌افتد. شاید خاک در نظر بعضی، کم اهمیت ترین چیز در زندگی تلقی شود، اما برای اینکه این خاک به دست آید، صدها و میلیون‌ها سال، باید تحولی پشت تحول رخ دهد تا این خاک آماده شده و در اختیار ما قرار گیرد. با خاک آماده برای کشت، بی رحمانه رفتار شده است. آنگاه که به فکر مسکن، شهرسازی، ساخت و ساز، جاده، پل و هرگونه تغییر و تحول در روی زمین بودیم، کمتر فکر کردیم که جای مناسب آن کار را پیدا کنیم و زمین آماده کشاورزی را تبدیل به محل ساخت مسکن نکنیم و کمتر فکر کردیم که جایگاه شهر را به درستی انتخاب کنیم.
باغ‌ها و درختها ناجوانمردانه تخریب شدند و این تأسفی است که جبران آن سالیان دراز به طول خواهد انجامید. ما از لحاظ آب هم در مضیقه هستیم. ایران از لحاظ بارندگی جزو سرزمین‌های پرآب نیست، کشوری که بارندگی متوسط آن 240-230 میلی متر است می‌تواند جزو کشورهای خشک باشد، پس باید قدر قطره قطره حیات این سرزمین را بدانیم. برای قدردانی از آب نیاز به تدبیر، برنامه ریزی و سرمایه داریم.
امان از این سرمایه که حرف هیچ کس را گوش نمی‌کند، سرمایه فقط یک واژه را می‌شناسد و دنبال آن می‌رود و آن سود است. هر کجا سود بیشتر، البته سودی با امنیت و پایداری، به آنجا می‌دود و توصیه هیچ کس را گوش نمی‌کند. هر چه برایش بگویی که کدام بخش نیاز به سرمایه دارد او آهوی فرّاری است که به دنبال جایگاه سود می‌گردد. اینجا مداخله دولت لازم است، گاهی در بعضی از امور ممکن است بخش خصوصی به دلایلی حاضر نباشد همه سرمایه خود را سرمایه گذاری کند. اینجا جایی است که در کنار دولت تشکل‌ها باید به صحنه بیایند و دست به دست هم بدهند، اینجا جایی است که خیرین که فقط خیرین مدرسه ساز و مسجدساز، نیستند، خیرینی که در صحنه‌هایی که مورد نیاز یک امت و ملت است با سود کم اما با اعتقاد به برکت آن سود کم به صحنه خواهند آمد، باید دست به دست هم بدهیم.
تأمین غذا از دیگر کشورها فقط شکم را سیر می کند نه روح و جان را
بخش کشاورزی نه تنها غذای مردم را تأمین می‌کند، موجب استمرار حیات جامعه نیز هست. هر روز از دسترنج کشاورزان قدردانی می‌کنیم، هر بار که در کنار سفره غذا قرار می‌گیریم و در پایان آن «الحمدالله رب العالمین» می‌گوییم در واقع حمد خدا را می گوییم و در دل سپاس از همه آنهایی به جا می آوریم که سفره مردم را رنگین کرده اند و غذای لازم را در اختیار مردم گذاشتند. می‌شود آن سفره را از دسترنج دیگر ملت‌ها را رنگین کرد، اما دیگر افتخاری نیست، فقط شکم سیر می‌شود، اما روح و جان غذایی را نمی‌گیرد. افتخاری وجود ندارد که سرزمین کشاورزی دیگران را آباد کنیم، از آمریکای لاتین گرفته تا شمال آفریقای، اروپای و آسیای دور همه و همه آثاری از زرع و زراعت آنها در سفره ایرانی کم و بیش یافت می‌شود.
کشوری که در سالهای گذشته در بهترین شرایط ارزی بود، سالانه چیزی حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت ، کجاها سرمایه گذاری شد، چطور در این فرصت طلایی نتوانستیم بخشهای مختلف و در راس آن بخش کشاورزی را احیاء کنیم.
ستیز با طبیعت، ستیز با خودمان است
بخش کشاورزی سرمایه و تخصص می‌خواهد. در همین دوره است که آبهای زیرزمینی افت و افت می‌کند و در همین دوره است که زمین شور و شورتر می‌شود و در همین دوره است که دریاچه زیبای ارومیه خشک می‌شود و در همین دوره است که زاینده رود زیبا به خشک رودی تبدیل می‌شود، نگویم‌هامونش و کارونش. همه جا امروز با مشکل مواجه هستیم، می‌دانید از طبیعت باید استفاده کنیم، ستیز با طبیعت، ستیز با خودمان است ما از مرتع باید استفاده کنیم اما ستیز با مرتع یعنی نابودی مرتع، نابودی خاک و این یعنی کمبود خاک.
شما که ستیز می‌کنید و جنگلها را از بین می‌رود ، ابری که عبور می‌کند چشم‌های تیزبینی دارد، ابر آنجایی که سبزه و درخت و مرتع می‌بیند می‌ایستد و گریه شوق می‌بارد اما در سرزمین خشک توقف نمی‌کند، عبور می‌کند. با طبیعت ستیز نکنیم از طبیعت منصفانه استفاده کنیم.
دولت در زمانی که مسئولیت را به عهده گرفت، با آمار و ارقام دهشتناکی مواجه شد. شاید اولین عزیزی که با او آمار را مرور کردیم، آقای دکتر کلانتری بود. او که زحمات زیادی برای این بخش کشیده است و می‌کشد و ان شاء الله این مسئولیت خودش را ادامه می‌دهد. در فرصت بعدی هم با آقای مهندس حجتی که از ایشان خواهش ‌کردیم بیاید و اولش هم ایشان یک مقدار ناز می‌کرد و افراد دیگری را معرفی می‌کرد و می‌گفت دوره ما گذشته و جوانتر‌ها بیایند. از همان روزهای اولیه آمارها، آمارهای نگران کننده ای بود. اولین بحث ما این بود که یک بخش به ما می‌گفت 13 میلیون تن گندم تولید کرده ایم و بخش دیگر به من می‌گفت باید 7.5 میلیون تن گندم وارد کنیم و سومی به من می‌گفت کل نیاز ما 10.5 میلیون تن بیشتر نیست.
کشاورزی کشور با مشکلات متنوع و پیچیده ای مواجه است
دیدیم ریاضی ما کفایت نمی‌کند که بتوانیم این عددها را حل و فصل کنیم و به هر حال ناچار هستیم که بیش از 7 میلیون تن گندم وارد کنیم، آن هم در شرایطی که نفت ما تحریم است که باید ارز از آنجا استحصال شود و کشتی و کشتیرانی و بیمه کشتی‌ها و نقل و انتقال بانکی و هزار و یک مصیبت، اما در عین حال نه تنها گندم که بسیاری از نهاده‌ها برای این بخش باید وارد شود و الا بخش زراعی، دامی، باغات و شیلات ما هر کدام با یک مشکل و تنوع مشکلات مواجه خواهند بود.
از طرفی دیدیم کشاورزی که برای احیاء و رونق آن از اول پاییز نیاز به کود است و برای کود قدمی برداشته نشده و زمان بسیار کوتاه و تنگ است و از سویی دیگر دیدیم اگر کشاورز بخواهد با قوت قلب برای کشاورزی برنامه ریزی کند باید از پاییز قیمت تضمین شده محصولاتش را بداند.
دولت در همه این زمینه‌ها توجه جدی خود را آغاز کرد. وقتی رفتیم برای تأمین کود از داخل دیدیم بدهی پشت بدهی که همه آنهایی که باید این کود را تحویل دهند، می‌گویند 1300 میلیارد تومان بدهی گذشته را اول پرداخت کنید، دیدیم که دولت گذشته الحمدالله میراث خوبی را برای ما به جا گذاشته است.
به هر حال هم برای اعلام قیمتهای تضمینی اقدام لازم انجام شد و هم برای بدهی کشاورزان اقدامات خوبی انجام شد.
علی رغم همه مشکلات و هم برای تهیه کود چه از منابع داخلی و چه کودی که بنا بود از خارج تهیه شود، ارز لازم تخصیص داده شد و به حمد الله قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شد.
دو سه اقدامی که به آن اشاره کردم، از روی آمار و ارقام وزارت جهاد کشاورزی است که دیروز برای من فرستاده شده بود. اجازه دهید آن را از روی متن بخوانم که کمی منظم تر این بحث صورت گیرد.
تصویب و اعلام به موقع قیمت‌های تضمینی محصولات استراتژیک بویژه گندم که علی الظاهر 24 قلم اعلام شده است.
اختصاص 200 میلیارد تومان به بیمه محصولات کشاورزی، مازاد بر بیمه مصوبه 150 میلیارد تومانی، البته اینجا که توضیح دادند که صندوق بیمه علی رغم اینکه بدهی، 2300 میلیارد تومانی دارد و برای بیمه محصولات به یک اعتبار هزار میلیارد تومانی نیاز است که امیدواریم دولت بتواند قدم به قدم همه این نیازها را تامین کند.
همچنین گفتند که برای تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزان مخصوصاً کودهای فسفات و پتاس که باید از ماهها قبل تهیه می‌شده که نشده، یک خط اعتباری 500 میلیون دلاری از طریق بانک مرکزی تامین شده است.
انجام اقدامات لازم برای خریداری 300 هزار تن کود فسفات که در مسیر حمل است. 80 هزار تن وارد شده و در حال توزیع است و تا پایان سال گفتند مقدار زیادی نیاز داریم که آنها را هم ان شاء الله دولت تامین خواهد کرد.
شرکت خدمات حمایتی که باید تامین کننده کود باشد، 1300 میلیارد تومان بدهکار است و این بدهی باز از گذشته به ارث رسیده است. طی 2 ماه گذشته 300 هزار تن کود اوره تهیه و در مناطق مختلف هم توزیع شده است البته موارد دیگری هم اینجا ذکر کرده اند، از جمله:
تامین خط اعتباری از محل منابع داخلی بانک کشاورزی به میزان 750 میلیارد تومان، تسهیلات بانکی برای متقاضیان خرید ماشین آلات کشاورزی، تامین خط اعتباری از طریق بانک کشاورزی به میزان 3100 میلیارد تومان بابت تأمین سرمایه در گردش کاشت داشت و برداشت، تامین خط اعتباری به میزان 400 میلیارد تومان برای تأمین سرمایه در گردش جهت توزیع کنندگان کود شیمیایی، تامین خط اعتباری از محل منابع داخلی به میزان 410 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تأمین بذرهای مختلف و تسهیلات از محل صندوق توسعه به میزان 3000 میلیارد تومان برای اجرای طرح های بخش کشاورزی و توصیه‌ها و برنامه‌هایی که اینجا به طور مفصل آمده که بسیاری از اینها را باید دولت اقدام کند.
در بخش کشاورزی، بخشی از رسالت بر عهده دولت است. این دولت است که می‌تواند با واردات نابجا برای کشاورزان مشکل درست کند و این دولت است که می‌تواند با واردات بجا و تأمین نیازمندی‌های کشاورزی، کشاورزی را توسعه دهد.
این دولت است که باید اعتبار لازم ارزی و ریالی را برای حمایت از کشاورزان آماده کند و این دولت است که متولی بخش تحقیقات کشاورزی است. این دولت است که در بخش آموزش و دانشکده‌های کشاورزی و تربیت افراد متخصص مسئولیت بر عهده دارد.
کشاورزی سنتی در شرایط فعلی جهان قدرت رقابت ندارد
دولت باید تسهیلات لازم برای ورود ماشین آلات مورد نیاز را تأمین کند. به هر حال کشاورزی ما باید مکانیزه شود. کشاورزی سنتی در شرایط فعلی جهان قدرت رقابت ندارد. هدف این نیست که در کشاورزی فقط نیازمندی‌های خودمان را تامین کنیم؛ ما باید بازار صادرات داشته باشیم و باید بازار کشورهای هدف را فتح کنیم.
باید از شما تشکر کنیم که در این سال‌های سخت، بخش بزرگی از منابع غذایی کشور را تامین کردید؛ گر چه شرایط به گونه ای نیست که هنوز همه نیازمندی‌ها را تامین کنیم آمار می‌گوید از 50 درصد نیاز 44 درصد را تامین می‌کنیم و بقیه را از واردات استفاده می‌کنیم.
شرایط اقلیمی ما خاص است، ایثار و فداکاری و حضور شما در این انتخابات، هم کشاورزان و هم روستائیان نشان دادند که در صحنه سیاسی و آگاهی سیاسی نه تنها از شهرهای کلان که از مرکز کشور هم اطلاعاتشان کمتر نیست.
مشکلات گذشته و موجود اصلاً ما را مایوس و ناامید نخواهد کرد
بنابراین کشاورز آگاه، بیدار، سیاسی و صاحبنظر ما کار، بار و رسالت بزرگی را بر دوش دارد. دولت در خدمت شما به عنوان نمایندگانی از کل بخش کشاورزی ایران اعلام می کند که همه توان خودش را برای احیاء کشاورزی به عنوان یک رسالت و وظیفه ملی به کار خواهد گرفت.
به همین دلیل صبح فردا بعد از سالیان دراز که شورای عالی آب تعطیل بود، این شورا به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد و ان شاء الله به طور نوبه ای این شورا را فعال و جلسات آن را ادامه خواهیم داد، کما اینکه اولین شورای محیط زیست به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد.
قدم به قدم مشکلات را از پیش پا برخواهیم داشت و مشکلات گذشته و موجود اصلاً ما را مایوس و ناامید نخواهد کرد.
باید کار، تلاش، انسجام، وحدت بیشتر داشته باشیم و همه دست به دست هم دهیم و ان شاء الله کشاورزی پررونق را در این کشور به یادگار گذاریم و دل ملت ایران را خوشحال کنیم.
در برابر همه شما کشاورزان عزیز، زحمتکشان که با اقتدار و با قدرت در روزهای سخت برای انجام رسالت و مسئولیت‌تان پایداری کردید، سر تواضع فرود می‌آورم و برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم آسمان هم در سال زراعی جاری کمک کند و خداوند رحمان و رحیم رحمت خود را بر ما نازل کند و بتوانیم سالی پررونق داشته باشیم.
در ابتدای این جلسه و پس از اهدای لوح تقدیر دکتر روحانی به تلاش‌گران، فعالان، پیشکسوتان و تولیدکنندگان نمونه محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: ای کاش در میان عزیزانی که لوح تقدیر دریافت داشتند یکی دو نفر از بانوان زحمت کشیده هم بودند، چون در سراسر کشور در بخشهای مختلف کشاورزی خانم‌ها بار سنگینی را بر عهده داشته و دارند لذا از همین جا به همه خانم‌هایی که در بخش‌های مختلف کشاورزی تلاش می‌کنند خدا قوت و دست مریزاد می‌گوییم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دیدگاه خود را بیان کنید