نسل ماهیان خاویاری در خزر رو به انقراض است

چهار‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید


(ایسنا) - منطقه گیلان، کیاپور امروز در سالن شهید انصاری استانداری گیلان در نشستی که با عنوان صنعت نوغانداری و تاثیرات آن از قاچاق با حضور مهمانانی از استانهای گلستان و خراسان رضوی برگزار شد، گفت: سهل انگاری‌های سنوات گذشته فرمان نوغانداری را از دست دستگاههای متولی خارج کرده است و برای رونق این صنعت باید عزم ملی ایجاد شود
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان گفت: صید بی رویه موجب شد تا نسل ماهیان خاویاری در خزر رو به برچیده شدن باشد
وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم قاچاق در استان گلستان، قاچاق ماهیان خاویاری است و صید بی رویه و سهل انگاری برخی از مسئولان شیلات کشور موجب شد تا گلستان که 65 درصد خاویار کشور را تولید می‌کرد به حدی برسد که نسل ماهیان خاویاری در خزر رو به برچیده شدن باشد.
کیاپور با بیان اینکه جمعیت روستایی این استان نیز رو به کاهش است و آنهایی که در روستاها می‌مانند اغلب پیرزنان و پیرمردان هستند، خاطرنشان کرد: با مهاجرت نسل جوان به شهرها دیگر نمی‌توان برای پرورش و تولید ابریشم افراد ماهر در روستا داشته باشیم.
وی تاکید کرد: روستاها خاستگاه اصلی کرم ابریشم هستند و اگر شیرینی تولید ابریشم را به کام جوانان روستایی بچشانیم دیگر نیازی نخواهند دید که از روستاهای خود دل بکنند و در حاشیه شهرها به سختی زندگی کنند.
وی گفت: کاهش قاچاق ابریشم و فقط مسائل جلوگیری از واردات کافی نیست و نیمی از راه رونق صنعت نوغانداری وقتی پیموده می‌شود که تولید ابریشم در کشور برای نوغاندار صرفه اقتصادی داشته باشد.
کیاپور خاطر نشان کرد: اصلاح ساختار باغات توت، ترویج و آموزش نکات علمی جدید نوغانداری، خرید تضمینی با قیمت مناسب و همگام با نواسات قیمت بازار جهانی و تقویت تشکل‌های غیردولتی می تواند مجددا صنعت نوغانداری را احیاء کند.
وی گفت: توزیع تخم نوغان در طول سال نیز از اموری است که می‌تواند به گسترش نوغانداری در کشور کمک کند

دیدگاه خود را بیان کنید