افزایش هزینه های پرورش ماهی

سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

افزایش هزینه های پرورش ماهی
در حال حاضر هزینه پروش ماهی بسیار اقزایش یافته و در برخی از استان ها پرورش ماهی توجیه اقتصادی ندارد
عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: به طورحتم توسعه صنعت شیلات و صادرات محصولات شیلاتی به ویژه میگو و خاویار باعث افزایش درآمدهای ارزی با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت درسال 94 خواهد شد.
رحمت الله نوروزی،درخصوص عدم تخصیص اعتبار برای سازمان شیلات در لایحه بودجه سال 94،گفت: کشور درخصوص صنعت شیلات از ظرفیت خوبی برخوردار است، به طوری که استان گلستان از نظر پرورش میگو و ماهیان خاویاری از پتانسیل مطلوبی بهره مند است
نماینده مردم علی آبادکتول درمجلس،با اشاره به ظرفیت مطلوب کشور در تولید و صادرات محصولات شیلاتی، تصریح کرد: به طورحتم توسعه صنعت آبزی پروری و صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای همسایه، باعث ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمدهای ارزی با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت درسال 94 خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،اظهارداشت: توسعه صنعت شیلات و صادرات محصولات شیلاتی به ویژه در استان های گلستان،گیلان و مازندران، نیازمند به تخصیص اعتبارات است که بی شک این مهم باید در لایحه بودجه سال 94 مورد توجه قرارگیرد.

نماینده مردم علی آبادکتول درمجلس،درپاسخ به این سوال که تولیدماهی قزل آلا به دلیل واردات انحصاری تخم چشم زده آلوده، بیش از 40 درصد کاهش پیداکرده است،آیا صادرات 25 هزار تن قزل آلا از ابتدای سال میلادی به روسیه با توجه به کمبود قزل آلا درداخل برای تامین ماهی مصرفی شب عید منطقی است؟تصریح کرد: بی شک در وهله اول نیازداخلی باید تامین شود سپس در صورت وجودمازاد صادرات صورت گیرد اما این نکته نباید فراموش شود که مصرف ماهی در کشور بسیار پایین است به طوری که هنوز فرهنگ سازی درخصوص تغذیه صحیح و مصرف ماهی درکشور صورت نگرفته است.

سرانه مصرف ماهی کمتر از نصف میانگین جهانی است

این نماینده مردم در مجلس نهم،اظهارداشت: سرانه مصرف ماهی در دنیا حداقل 15 کیلوگرم است،اما متاسفانه در ایران شاهد مصرف فقط 5 کیلوگرم ماهی درسبد غذایی خانوارها هستیم. نوروزی،افزود: سرانه مصرف ماهی درکشور 10کیلوگرم پایین تر ازسرانه مصرف دنیا است، به همین دلیل براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید درخصوص مصرف ماهی به جای استفاده ازگوشت قرمز درسبد عذایی خانوارها عملکرد قابل توجهی صورت گیرد.

گلایه پرورش دهندگان ماهی از هزینه های سرسام آور تولید

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،درخصوص وضعیت حال حاضر تولید قزل آلا در استان های شمالی از جمله گلستان،گفت:در راستای جلسات تشکیل شده با تولیدکنندگان حوزه انتخابیه ام،تعدادی از پرورش دهندگان ماهی درزمینه بحث هزینه های تمام شده تولید و شرایط فروش گلایه داشتند، به طوری که این پرورش دهندگان ماهی اظهارداشتند که به دلیل افزایش هزینه های تولید در راستای تامین خوراک و نهاده های ماهی،خرید بچه ماهی و تخم چشم زده و افزایش هزینه های درمان ماهی،تولیدماهی دراین منطقه دیگر مقرون به صرفه نیست
منبع: خبرگزاری ایسکانیوز

دیدگاه خود را بیان کنید