نکات بهداشتی از صید تا عرضه ماهی باید رعایت شود

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

نکات بهداشتی از صید تا عرضه ماهی باید رعایت شود
خریداران ماهی با توجه به مشخصه هایی می توانند از تازه بودن ماهی اطمینان حاصل کنند .

دکتر ˈ نوید صفر زاده ˈ مهمترین نکات کلیدی در تشخیص ماهی تازه از کهنه را بوی ماهی ، ظاهر ماهی ، قوام بدن ، ترشحات ، چشم و آبشش ها عنوان کرد .

وی برخی از شاخصه های شناخت ماهی سالم و تازه را به شرح زیر اعلام کرد :

*بو : ماهی تازه دارای بوی ملایم و مطلوب و تقریباً شبیه بوی علف های دریایی است و ماهی فاسد دارای بوی نامطلوب و تند شبیه بوی ترشیدگی و گاهً بوی آمونیاک است .

ماهی تازه از نظر ظاهری دارای تلألو رنگین کمانی و فاقد لکه های خونریزی اطراف سر ، پوست و فلس ها درخشنده و محکم به بدن چسبیده ولی ماهی کهنه دارای ظاهر کدر و بدون درخشندگی و فلس ها براحتی کنده شده و پوست چین دار و تغییر رنگ داده و براحتی جدا می شود .

*قوام بدن: بدن ماهی تازه ، محکم با سطح صاف و قابل ارتجاع بوده اما ماهی کهنه دارای بدن شل و بدون قوام و با فشار مختصر نوک انگشت روی بدن ماهی ، جای فشار انگشت روی بدن ماهی باقی می ماند .

*ترشحات:ماهی تازه دارای ترشحات نامحسوس ولی مرطوب با موکوس شفاف بوده و ماهی فاسد دارای ترشحات چسبنده و کدر است.

*چشم: ماهی تازه با مردمک روشن و شفاف و کاملاً سیاه و محدب و تمام حفره چشم را پر کرده و ماهی کهنه دارای مردمک کدر و مقعر و کاملاً فرو رفته در حدقه چشم است .

*آبشش ها: ماهی تازه دارای آبشش های مرطوب ، درخشنده با رنگ صورتی یا قرمز بوده و ماهی کهنه دارای آبشش خشک با ظاهر خاکستری یا کدر است .

دکتر صفر زاده یادآور شد : شبکه دامپزشکی شهرستان هر سال کلاس های مدون برای صیادان و عرضه کنندگان ماهی به منظور آشنایی با ضوابط و دستورالعمل های فنی و بهداشتی در جهت تأمین سلامت مواد غذایی برگزار می کند .

وی خاطرنشان کرد : امسال برای نخستین بار طرح صدور مجوزهای بهداشتی در قالب پروانه بهداشتی برای پره های صید و صیادی اجرایی گشته و صدور مجوز صید برای این پره ها منوط به اخذ پروانه بهداشتی از دامپزشکی است .

رییس شبکه دامپزشکی بندرانزلی نحوه عرضه ماهی را در بهداشت و سلامت گوشت و کیفیت آن موثر دانست .

دکتر ˈ صفرزاده ˈ تصریح کرد : تحت هیچ شرایطی نبایستی ازکف زمین به عنوان فیله کردن یا نگهداری ماهی استفاده نمود همچنین ازپلاستیکهای بازیافت نبایستی جهت حمل ماهی استفاده شود .

وی همچنین تاکید کرد : تنها آبزیان تازه و بدون هرگونه فرآوری میتوانند بدون بسته بندی و برچسب عرضه شوند .

*آبزیان بایستی حتما در ظروف بهداشتی و مجاور پودر یخ کافی و دور از حشرات و گرد و غبار نگهداری و عرضه شوند .

*عرضه ماهیان منجمد شده به عنوان ماهی تازه ممنوع است

*عرضه کنندگان ماهی می بایست از قراردادن ماهی در معرض گرد و غبار و حشرات و تابش نور مستقیم خورشید خودداری کرده و برای عرضه مناسب از میزهای شیشه ای (ویترینی) یا لعابی استفاده کنند .

*از قرار دادن قطعات بریده شده از بدن و همچنین اشپل ماهی در فضای باز جدا خودداری شود و نیز از قراردادن مرغ و گوشت در کنار ماهی خودداری شود .

دکتر صفرزاده افزود : عرضه ماهی توسط بازرسان بهداشتی دامپزشکی کنترل می شود ولی رسیدن به وضعیت مطلوب آن نیازمند همکاری و مساعدت همه مسوولان و رعایت اصول بهداشتی توسط عرضه کنندگان و مصرف کنندگان است .

وی گفت : برخی نکات و ضوابط بهداشتی که در محل صید باید مورد توجه قرار گیرد نیز به این شرح است :

ماهی می بایست پس از صید و شستشو با آب تمیز دریا یا آب آشامیدنی ، سریعا“ مورد عملیات سردسازی بوسیله قرار دادن در مخازن آب سرد شده دریا قرار گرفته و سپس همراه با پودر یخ به نسبت یک به یک و بصورت یک لایه پودر یخ و یک لایه ماهی نگهداری شوند .

همچنین براساس ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی ، در مزارع پرورشی صید ماهی باید در زمان مناسب ( صبح زود) انجام شده و حدود 48 ساعت قبل از صید باید تغذیه ماهی به طور کامل قطع و مصرف دارو نیز یک ماه قبل از صید باید متوقف شود .

پره های صید ماهی باید دارای یک محل سرپوشیده و محصور ، جدای از محل تخلیه صید که دارای کف و دیوارهای قابل شستشو و ضد عفونی شدن ، باشند .

همچنین بایستی تجهیزات و امکانات مورد نیاز جهت شستشو با آب سرد (کمتر از 10 درجه سانتیگراد) و ضد عفونی دست ، لوازم ، جعبه و .....مورد استفاده برای حمل ماهی وجود داشته باشد .

وی برخی تخلفات بهداشتی که در بازرسی های بهداشتی گروه دامپزشکی ملاحظه می شود را شامل : عرضه ماهی فرآوری شده (قطعه بندی، فیله کردن و ...) در محل عرضه ، قبل از مشاهده ماهی کامل توسط مشتری یا فرآوری قبلی ماهی در محل عرضه ، پاکیزه و بهداشتی نبودن یخچال و سایر وسایل مورد استفاده عدم رعایت اصول بهداشت فردی از جمله نداشتن لباس کار مناسب ، کارت بهداشت/ گواهی سلامت و غیره عنوان کرد .

وی استفاده از تخته نامناسب ( از جنس مواد غیر مجاز مانند چوب) ، شستشوی مکرر ماهی برای پیدا کردن ظاهری طبیعی و مرطوب ، کندن فلس های ماهی ، قرار دادن ماهی کهنه در یخچال یا فریزر قبل از عرضه به منظور جلوگیری از نرم و شل شدن ، درآوردن چشم ماهی از حدقه ، مالیدن خون حیوانات بر روی سرپوش برنش ها یا دهان تا لکه های ناشی از فساد دیده نشود ، مخفی کردن بوی تند ماهیان کهنه و یا فاسد با شستشوی دائم ماهی ، عرضه ماهی آغشته به منابع آلوده کننده از جمله شن و ماسه تا ماهی کهنه ، تازه صید شده جلوه کند .

رییس شبکه دامپزشکی انزلی خاطرنشان کرد : کارکنان دامپزشکی سعی در برقراری امنیت غذایی دارند لیکن دستیابی به این مهم به همکاری مردم با بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان و توجه کامل به تذکرات و هشدارهای بهداشتی دامپزشکی امکان پذیر است

دیدگاه خود را بیان کنید