دستورالعمل واردات ماهی تیلاپیا تک جنسی در دست تهیه است

چهار‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

دستورالعمل واردات ماهی تیلاپیا تک جنسی در دست تهیه است
مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیش نویس دستورالمعل واردات موردی و محدود بچه ماهی تک جنسی (جنس نر) تیلاپیا در دست تهیه است.
سید مجید خرازیان مقدم اظهار کرد: ماهی تیلاپیا یک گونه غیربومی است که اگر بدون مطالعه و بررسی وارد آبهای کشور شود تبعات زیست محیطی جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.
وی افزود: از این رو بر اساس وظیفه ای که بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است در سه سال گذشته فقط مجوز برای انجام کارهای تحقیقاتی به مرکز تحقیقات بافق در یزد را صادر کرده است که قرار است این مرکز کارهای تحقیقاتی برای تولید ماهی تک جنسی ( نر ) تیلاپیا فعالیت کند
مقدم ادامه داد: سازمان شیلات به عنوان متولی پرورش ماهی در کشور معتقد است عملیات تحقیقات برای تولید جنس نر ماهی تیلاپیا دو تا سه سال زمان نیاز دارد بنابراین درخواست کرد تا در این مدت مجوز برای ورود این ماهی به داخل کشور داده شود.

وی گفت: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان شیلات و دیگر نهادهای مرتبط در حال تهیه پیش نویس دستورالعمل واردات موردی ماهی جنس نر تیلاپیا است که حدود یک ماه آینده نهایی می شود.

مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این دستورالعمل نکات متعدد زیست محیطی از مراکز خارجی که باید وارد شود تا زمان پرورش آنها در مراکز داخلی دیده شده و تمام این موارد زیر نظر مستقیم سازمان محیط زیست اجرا می شود.

وی ادامه داد: این دستورالعمل علاوه در استان یزد برای استان های مرکزی، سمنان و قم نیز به صورت پایلوت دیده شده است، پایلوت به این معنا است که اگر یکی از مراکز تحقیقاتی مفاد دستورالعمل را اجرا نکند ، مجوز ورود لغو می شود و یا برعکس، اگر نتیجه رضایت بخش باشد دوباره تمدید می شود.

مقدم اظهار کرد: از آنجا که ماهی تیلاپیا یک گونه غیر بومی است اگر وارد آبهای کشور شود قطعا به گونه های بومی صدمه وارد می کند از این رو قرار است تک جنسی این ماهی ( نر ) با روش ژنتیک تولید شود تا اگر به طور تصادفی هم وارد رودخانه های کشور شد تکثیر آن امکان پذیر نباشد.

وی ادامه داد: بر این اساس مرکز تحقیقات بافق یزد در حال مطالعه و تحقیق برای دستیابی به تک جنسی این ماهی است البته از روش هورمونی تک جنسی این ماهی را تولید کرده است اما از آنجا که این روش به صورت صد درصد قابل اعتماد نیست از این رو در صدد تولید تک جنسی به روش ژنتیک است.

مقدم افزود: تولید تک جنسی به روش ژنتیک به دو تا سه سال زمان نیاز دارد از این سازمان شیلات درخواست کرد در این فاصله زمانی ماهی تک جنسی (نر) از خارج وارد و در حوضچه های استان های یزد، مرکزی، سمنان و قم پرورش داده شوند و بعد روانه بازار شوند از این رو سازمان محیط زیست در حال تهیه دستورالمعل واردات این ماهی به این استان ها است.

وی گفت: این ماهی ها از مراکزی وارد کشور می شوند که مورد تایید سازمان محیط زیست باشند و واردات تا زمانی ادامه می یابد که مراکز تحقیقاتی شیلاتی داخل کشور ( چهار استان یاد شده) موفق به تولید ماهی تک جنسی نر شوند و بر اساس این دستورالعمل هر استان می تواند یک مرکز تحقیقاتی پرورشی داشته باشد.

مدیر کل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این سازمان مجوزی برای ورود ماهی تک جنسی نر تیلاپیا صادر نکرده است و فقط 3 سال گذشته برای مرکز تحقیقاتی پرورشی بافق در استان یزد صادر شده است.

ماهی تیلاپیا در فهرست 100 گونه مهاجم قرار دارد و برای طبیعت بسیار مخرب است چرا که این گونه مهاجم در مقابل تغییرات دما و شوری نیز مقاوم است.

پرورش ماهی تیلاپیای تک جنسی شده (Oreochromis niloticus) به منظور فعالیت های تحقیقاتی در خرداد ماه سال 90 با 310 هزار قطعه بچه ماهی در وزن های 10 و 50 گرمی در بافق یزد شروع به کار کرد.

وزن این گونه ماهی به دلیل سریع الرشد بودن، در مدت سه تا چهارماه به 300 تا 350 گرم می رسد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید