تولیدکنندگان قزل آلا بچه ماهی را از مراکز معتبر خریداری کنند

چهار‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

تولیدکنندگان قزل آلا بچه ماهی را از مراکز معتبر خریداری کنند
سرپرست بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: تولید کنندگان قزل آلا بچه ماهی را از مراکز معتبر و تحت نظر سازمان دامپزشکی استان ها تهیه و خریداری کنند
امرالله قاجاری افزود: سال گذشته بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) قزل آلا باعث تلفات این گونه از ماهی به طوری که 20 میلیارد تومان خسارت به این صنعت وارد شد.
وی اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن فصل سرما، احتمال بروز و شیوع این بیماری به طور مجدد در واحدهای پرورش ماهی قزل وجود دارد که باید برای پیشگیری از بروز این بیماری، امور بهداشتی از سوی تولیدکنندگان رعایت شود.
به گفته وی، بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) قزل آلا موجب تلفات ناگهانی در بچه ماهی ها، خونریزی در اندام های داخلی بدن ماهی و فرم عصبی در چرخش حرکت ماهی می شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و بدون هیچ مشکلی می توان از گوشت این ماهیان استفاده کرد اما تنها با افزایش تلفات در بچه ماهیان موجب ضرر و زیان بیشتر تولیدکنندگان می شود.

وی از تولیدکنندگان خواست تا دستورالعمل های سازمان دامپزشکی را برای مقابله با این بیماری جدی بگیرند و بچه ماهیان قزل آلا را از مراکز معتبر خریداری کنند چرا که انتقال بچه ماهی ها اصلی ترین عامل شیوع این بیماری است.

وی دستورالعمل تدوین شده برای مقابله با بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) قزل آلا را بکارگیری تمام وقت مسئول بهداشتی برای مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهی قزل آلا، پیگیری دقیق اجرای دستورالعمل ها و شیوه نامه های بهداشتی ابلاغ شده، ساماندهی وضعیت بهداشتی مراکز تکثیر و حدواسط ماهی قزل آلای فعال استان، جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز طبق قوانین و مقررات، آموزش نحوه پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر، برگزاری سایر دوره های آموزشی – بهداشتی برشمرد.

وی، آموزش نحوه کنترل کیفی بچه ماهیان قزل آلای آماده فروش، نظارت دقیق بر واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلای رنگین کمان، انجام صحیح عملیات ضدعفونی تخم و بچه ماهی تولیدی و استفاده از ترکیبات مجاز، صدور گواهی سلامت برای بچه ماهیان تولیدی در استان، ساماندهی بهداشتی جابه جایی و نقل و انتقال بچه ماهی در کشور، مدیریت زمان پرورش با توجه به تغییرات آب و هوایی از طریق محدود نمودن زمان معرفی بچه ماهی، رعایت دوره های آیش گذاری

صدور گواهی آماده سازی و مجوز ماهی دار شدن برای مزرعه پس از بازدید از استخرها و انجام صحیح عملیات آماده سازی را از دیگر موارد این دستورالعمل عنوان کرد.

قاجاری گفت: همچنین تنظیم و ابلاغ دستورالعمل و راهنمای آماده سازی و ماهی دار شدن مزارع آلوده، اصلاح و تکمیل حوضچه آرامش و بکارگیری فیلتر متناسب طبق نظر کارگروه فنی استانی، ایجاد مدیریت متمرکز در یک زون آبزی پروری (با منشاء آب مشترک)، ساماندهی وضعیت بهداشتی مجتمع های پرورش ماهی قزل آلای فعال استان، جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز طبق قوانین و مقررات، استقرار سیستم مراقبت بیماری ها و برقراری الگوی صحیح اطلاع رسانی از مزرعه مطابق با دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور، الزام پرورش دهندگان به رعایت مقررات بهداشتی - قرنطینه ای و اعلام سریع و به موقع هر گونه تلفات و علائم مشکوک به مراجع ذیربط و حضور کارشناس صندوق بیمه محصولات کشاورزی در مقاطع زمانی، تحویل و ذخیره سازی بچه ماهی و بروز بیماری در مزارع طرف قرارداد از دیگر اقدامات است.

براساس این دستورالعمل بیمه شدن محصول تولیدی مزرعه از سوی بهره برداران، بازدید کارشناسان بخش دولتی(دامپزشکی و شیلات)ازمزارع و مجتمع ها طبق برنامه زمانی تعیین شده توسط کارگروه، برنامه ریزی جهت اجرای عملیات صید اضطراری ماهی قابل برداشت، برگزاری دوره های آموزشی بهداشت و امنیت زیستی و مدیریت تکثیر و پرورش در کنار بیماری برای بهره برداران، تامین ملزومات اجرای عملیات ضدعفونی در مزارع آلوده که شرایط برداشت را ندارند، استفاده از محرک های سیستم ایمنی در خوراک مورد استفاده در مزارع پرورش ماهی قزل آلا و ممنوعیت استفاده از خوراک غیرکارخانه ای (دست ساز) ضروری است.

الزام استفاده از غذای کارخانه ای مورد تایید سازمان دامپزشکی و نظارت بر انبارداری صحیح غذا در مزرعه و اجرای طرح تحقیقاتی تعیین منشاء آلودگی در صورت بروز بیماری واگیر، پیگیری توسعه مکانیزاسیون مزارع تکثیر و پرورش ماهی قزل آلابا استفاده از تسهیلات بانکی کم بهره، تعیین حداکثر ظرفیت ذخیره سازی بچه ماهی بدون استفاده از مکانیزاسیون بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی کارگروه استانی و ارائه آخرین یافته های تحقیقاتی مدیریت تکثیر وپرورش ماهی قزل آلا در کنار بیماری از دیگر محورهای مورد تاکید در این بخش است.

براساس این دستورالعمل باید مستندسازی و ثبت و ضبط اطلاعات تکثیری و پرورشی مزارع در فرم های ارائه شده توسط کارگروه فنی استانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی از تولیدکنندگان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه از علائم بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS)قزل آلای به سرعت مراتب را به سازمان دامپزشکی استان اطلاع دهند تا اقدامات پیشگیری لازم به سرعت صورت گیرد.

قاجاری افزود: هم اکنون حدود 5 هزار واحد تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا درکشور فعال است.

به گزارش ایرنا، چندی پیش بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) قزل آلای رنگین کمان در ابتدا در مزارع پرورشی ماهیان استان کهکیلویه و بویراحمد مشاهده و گزارش شد که با انجام آزمایش های تکمیلی سرولوژیکی (الایزا)، ملکولی هیستوپاتولوژیکی و کشت ویروسی وقوع این بیماری به تایید قطعی رسید.

پس از آن نیز این بیماری در مجتمع های پرورشی استان های لرستان، چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان ، کرمانشاه و اصفهان نیز مشاهده و اعلام شد.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید