بازار شیلات و نمایشگاه محصولات کشاورزی استان ایجاد شود

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

بازار شیلات و نمایشگاه محصولات کشاورزی استان ایجاد شود
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بازار شیلات و نمایشگاه دائمی محصولات تولیدی بویژه کشاورزی استان باید ایجاد شود تا سیستان و بلوچستان را با محصولات کم نظیر آن نه با لباسها و کفشهای دست دوم (تاناکورا یا بازار لته) بشناسند.
علی اوسط هاشمی در جریان بازدید از مجتمع اقتصادی (میدان میوه و تره بار) و سردخانه 7500 تنی هامون ثمر زاهدان افزود: سیستان و بلوچستان از توانمندیها و ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی و شیلاتی برخوردار است و محصولات کم نظیری بویژه میوه های گرمسیری تولید می کند که می تواند شناسنامه این استان تلقی شود.
وی تصریح کرد: برپایی بازار شیلات و نمایشگاه محصولات کشاورزی از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی باید از چنان جذابیتی برخوردار شود که مسافران و گردشگران بجای رفتن به بازار لباسها و کفش های کهنه و دست دوم خارجی، از محصولات عالی و جذاب استان بازدید کرده و سوغات ببرند.

وی بیان کرد: مجموعه هامون ثمر سرمایه استان است و باید چنین مجتمع هایی پول تولید کنند اما متاسفانه مشکلات حاشیه ای بیشتر از بازدهی و سوددهی آن است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: ایجاد چنین مجتمع هایی به عنوان مجموعه پشتیبان برای بازار و عامل تولید بسیار ارزشمند است و باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: مجتمع هامون ثمر قابلیت یارگیری بالایی دارد و باید به دنبال شرکایی برای این مجموعه باشیم تا فعالیت آن را توسعه دهند.

مهندس هاشمی تاکید کرد: ایجاد و راه اندازی واحدهای بسته بندی شیک و زیبا برای محصولات تولیدی این استان بویژه خرما و میوه های گرمسیری می تواند بازارهای دنیا را به خود اختصاص دهد چرا باید خرماهای کم نظیر استان در کشورهای همسایه و حتی اروپایی با برندهای خارجی و قیمت های گزاف وارد بازار شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت 7500 تنی سردخانه مجتمع هامون ثمر گفت: نگاه تولیدکنندگان و متولیان بخش کشاورزی نسبت به این مجموعه آنگونه که نقش و جایگاه آن است، شکل نگرفته و از ظرفیت آن استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: در حالی که کشاورزان جنوب استان از فاسد شدن محصولاتشان بویژه خرما به دلیل نبود سردخانه گلایه دارند از سردخانه ای با ظرفیت هفت هزار و 500 تن در مرکز استان تنها 500 تن آن استفاده می شود.

استاندار سیستان و بلوچستان از سرمایه گذاران خواست با نگاهی بلند و فرابخشی وارد عرصه سرمایه گذاری و تولید در استان شوند و با ایده و طرح های خوب از تمام ظرفیت های موجود و نگاه ویژه دولت برای توسعه استان استفاده کنند

وی با تاکید بر خارج شدن از نگاه بخشی گفت: استانی که قرار است با حرکت جهشی به سمت توسعه برود نیازمند نگاههای بلند است و اکنون باید به طرحهای کنسرسیومی بیاندیشیم.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دولت تدبیر و امید زمینه را برای جذب سرمایه گذاران فراهم کرده بطوریکه اکنون تعدادی از صاحبان سرمایه درخواست حضور در استان برای سرمایه گذاری را دارند.

وی افزود: یکی از متقاضیان با دو هزار میلیارد تومان سرمایه در خواست ساخت فرودگاه و یک نفر از ایرانیان مقیم کانادا نیز با 500 میلیون دلار سرمایه در خواست سرمایه گذاری در استان را دارند.

هاشمی ادامه داد: عنایت خداوند و همت دولت تدبیر و امید این استان را در مسیر توسعه قرار داده بطوریکه اکنون خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین اعتبار برای طرحهای بزرگ و کوچک وجود ندارد.

در این بازدید محمد رضا احسانفر و زارعی از مدیران مجتمع اقتصادی هامون ثمر گزارشی از میزان سرمایه گذاری و فعالیتهای انجام شده در این مجتمع ارائه و عمده مشکل موجود را نبود انشعاب آب عنوان کردند و خواستار نصب شبکه لوله کشی آب برای میدان میوه و تره بار و سردخانه و سایر تاسیسات و مجموعه آن شدند
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید