ایجاد اشتغال پایدار و استفاده بهینه از منابع آبی با احداث استخرهای دو منظوره کشاورزی

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

ایجاد اشتغال پایدار و استفاده بهینه از منابع آبی با احداث استخرهای دو منظوره کشاورزی
ایجاد اشتغال پایدار و استفاده بهینه از منابع آبی با احداث استخرهای دو منظوره کشاورزی یکی از اهداف شیلات و آبزیان استان است.
مدیر شیلات و آبزیان استان با بیان این مطلب گفت : برای تحقق این هدف فعالیتهای گسترده ای انجام شده که از آن جمله سعی شده تا بروکراسی اداری صدور انواع پروانه بهره برداری کاهش یابد ، طرح های توجیهی به صورت تیپ توسط کارشناسان شیلات استان زنجان تهیه شده وبصورت رایگان در اختیار متقاضی قرار می گیرد تا مجوز فعالیت و معرفی برای اخذ تسهیلات بانکی، درصورت نیاز،در اسرع وقت انجام شود.
بورانی افزود : در همین راستا کلاسهای آموزشی آشنایی با تکثیر و پرورش آبزیان به صورت مستمر برای علاقمندان به این حرفه برگزار می شود .

وی ادامه داد :هم اکنون بسیاری از چاه های کشاورزی فقط برای آبیاری اراضی و کاربری تک منظوره استفاده می شوند که می توان با احداث استخرهای دو منظوره کشاورزی در کنار کار به پرورش ماهی نیز پرداخت.

این مسئول اضافه کرد :در این روش، علاوه بر تولید ماهی در فصل کشاورزی و غنی سازی آب با مواد محلول فسفاته و نیتراته، درآمد بهره برداران این بخش افزایش یافته و می توان در صادرات محصول به کشورهای عل دیگر ، برنامه ریزی جدی تری را دنبال کرد.

بورانی در خصوص غنی سازی آب با مواد محلول فسفاته و نیتراته می توان گفت: اسیدهای آمینه از نیتروژن و فسفرتشکیل شده و این عناصراز اجزای اصلی پروتئین ها بوده، بعد از مصرف غذا توسط ماهی بخشی ازاین مواد به عنوان فضولات به اراضی کشاورزی ومحیط پیرامون هدایت می شوند.

وی یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده، به ازای هر تن ماهی تولیدی 300 کیلوگرم در مصرف کودهای شیمیایی صرفه جویی می شود و علاوه بر آن کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی برخوردار از این پساب به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

مدیر شیلات و آبزیان استان خاطر نشان کرد : پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد صدور مجوز پرورش انواع آبزیان در این استان به دو برابر افزایش یابد.
منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید