50هزاراصله نهال حرا در بندرخمیر تولید شد

چهار‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

50هزاراصله نهال حرا در بندرخمیر تولید شد
مسول منابع طبیعی و آبخیزداری بندرخمیرگفت: با مشارکت 600 نفر از ساحل نشینان این شهرستان 50هزار اصله نهال حرا تولید شده است.
محمد رضا خوشرویی اظهار کرد: کار انتقال نهالهای تولید شده برای کشت در خورها و سواحل بندرخمیراز اواسط مهرماه امسال آغاز می شود.
وی اضافه کرد: در راستای طرح مدیریت پایدار جنگل های ساحلی و توانمندسازی جوامع محلی و بومیان ساحل نشین کلیه مراحل شامل جمع آوری بذر، تولید و کشت نهال، مراقبت و نگهداری از آنان با نظارت این اداره و بوسیله مردم انجام می شود
به گفته مسوول منابع طبیعی و آبخیزداری خمیر؛ سایه پسند بودن(شدید) نونهال های تولیدی حرا موجب شده تا توسعه سطوح این جنگل ها با کندی پیش برود طوریکه بیشترین زادآوری در زیر تاج پوشش پایه های مادری انجام می شود.

خوشرویی خاطرنشان ساخت: برای کمک به احیاء، بازسازی و توسعه این اکوسیستم، بایستی نهال در نهالستان های ساحلی تولید و برای کشت به عرصه های با قابلیت استقرار بالا منتقل شوند.

در اطلاعات منشره اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان آمده است: در راستای توانمند سازی جوامع محلی وبومیان ساحل نشین کلیه مراحل ازجمله جمع آوری بذر، تولید نهال، کشت، مراقبت و نگهداری از آنها توسط مردم بومی انجام می شود.

از مهم ترین نتایج حاصل از این کار به مشارکت وحضور مردم در پروژه ها، ایجاد علاقه و وابستگی دوسویه بین آنان و طبیعت اشاره کرد که می تواند عامل تداوم وپایداری طبیعت گردد طوریکه طی یک دهه گذشته تاکنون 130هکتار از نوار ساحلی و خورهای بندرخمیر با استفاده از گونه حرا نهال کاری شده است.

زمان کشت بذر حرا در گلدانهای پلاستیکی اواخر تیرماه ذکر شده که با گذشت بین دو تا سه ماه و رسیدن به ارتفاغ 30 سانتیمتری (مهر و آبان) آماده انتقال به عرصه کشت می شود.

از کارکردهای اصلی جنگل های حرا به حفاظت ازسواحل، ایجاد زیستگاهی مناسب برای تکثیر و رشد و نمو آبزیان، توسعه طبیعت گردی، گردشگری و همچنین کاهش آلودگی آب وخاک این مناطق اشاره شده است.

وسیع ترین توده های جنگلی طبیعی گونه حرا در هرمزگان بین سواحل جزیره قشم و بندرخمیر قرار دارند که حدود 900 هکتار آن به این شهرستان اختصاص دارد.

وسعت جنگلهای مانگرو در سواحل جنوبی ایران که از آنها بعنوان تنها اجتماعات گیاهی چوبی ناحیه جزر و مدی سواحل گرمسیری نام برده شده حدود 10هزار هکتاراست.

شهرستان 75هزارنفری خمیر در 80کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و درسواحل خیلج فارس قرار دارد که جنگل های حرا در حاشیه شرق شهر با ایجاد بوستان ساحلی متشکل از درختان حرا از دیدنی ترین نقاط آن محسوب می شود.

در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و سواحل مکران بیشترین سطح جنگلهای طبیعی مانگروبا 162هزار هکتار به ایران تعلق دارد درحالیکه هرمزگان نیز با بیش از 20 هزار هکتار دارای بیشترین سطح این جنگلها در بین استانهای کشور است.

در آمارهای منتشره فائو وسعت جنگلهای مانگرو در جهان 16 میلیون و 530 هزار هکتار برآورد گردیده که تنها 55 کشور در دنیا محل رویش آنها اعلام شده که 14 کشور آن در قاره آسیا قرار دارد.

از نظر وسعت، ایران با 160 هزار هکتار رتبه 43 جهانی و جایگاه دهم قاره آسیا را به خود اختصاص داده درحالیکه در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین سطح جنگهای طبیعی مانگرو به کشور ما تعلق دارد.

جنگل های مانگرو یا همان حرا در جنوب کشور ما بر خلاف اغلب جنگل های مانگرو جهان تنها از یک گونه و به ندرت از دو گونه تشکیل شده اند که عنصر اصلی سازنده آنها گونه ای به نام AVICENNIA MARINA است که به نام دانشمند بزرگ ایرانی ابوعلی سینا نامگذاری شده و از مقاوم ترین گونه های مانگرو موجود در جهان است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید