گسترش صید غیر مجاز تهدید جدی بقای آبزیان

چهار‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

گسترش صید غیر مجاز تهدید جدی بقای آبزیان
معاون توسعه آبزی پروری شیلات کشور گفت با اشاره به معضلات عصر حاضر برای آبزیان از قبیل صید غیر مجاز و گسترش آن، قاچاق سوخت و آلودگی های ناشی از آن گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر آبزیان نیاز به بازسازی ذخایر دارند و صید پایدار و بقای صیادی در گرو باز سازی ذخایر خواند.
حسینعلی عبدالحی در نشست تخصصی مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر کشور با بیان اینکه باسازی ذخایر از وظایف مهم شیلات کشور است و مسئولان کشوری هم خوشبختانه نگاه مثبتی به این مهم دارند، گفت: استان هرمزگان با توجه به اجرای رهاسازی بیش از 30 میلیون قطعه بچه میگو به دریا با بهترین راندمان و هزینه کرد گامی بزرگ در بازسازی ذخایر میگو خود برداشته است.
عبدالحی با بیان اینکه در صورتی که بازسازی دخایر آبزیان روند مطلوبی به خود نگیرد، نسل آینده از فعالیت‌های شیلاتی دریایی بهره‌ای نخواهند برد، تصریح کرد: بازسازی ذخایر آبزیان نیاز امروز و آینده است و افزایش و بازسازی ذخایر با تکیه بر رهاسازی آبزیان پرورشی راهی مناسب برای برطرف کردن این معضل است.

وی از مرکز توسعه آبزیان کلاهی به عنوان مرکز تخصصی بازسازی ذخایر آبزیان جنوب کشور یاد کرد و افزود: همت مسئولان شیلات استان و مدیریت و کارکنان مرکز بازسازی ذخایر در تولید و رها سازی 30 میلیون قطعه بچه میگو رهاسازی شده ستودنی است.

سید پرویز محبیب - مدیر کل شیلات هرمزگان - نیز در این نشست گفت: استان با توجه به اجرای رهاسازی بیش از 30 میلیون قطعه بچه میگو به دریا با بهترین راندمان و هزینه کرد گامی بزرگ در بازسازی ذخایر میگو خود برداشته است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه باز سازی ذخایر برای بقا و حفظ ذخایر آبزیان استان هرمزگان گفت: در زمینه بازسازی ذخایر آبزیان در استان هرمزگان در طی چند سال اخیراقدامات خوبی انجام شده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان رها سازی بیش از 30 میلیون قطعه بچه میگو و ایجاد دو زیستگاه مصنوعی در غرب بندرلنگه و شهرستان قشم با را از اهم اقدامات شیلات استان طی یک سال اخیر خواند.

وی افزود: در هرمزگان ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه و بالفعل زیادی وجود دارد که با تلاش و همدلی مجموعه نیروهای شیلات استان بهره برداری مطلوبی از آن صورت گرفته به طوری که این استان در بسیاری از زمینه شیلاتی ازجمله میزان صید، پرورش میگو، ایجاد زیستگاه مصنوعی و رهاسازی بچه میگو به دریا در راستای بازسازی ذخایر میگو استان دارای جایگاه ممتاز و برتر در کشور است.

محبی خاطرنشان کرد: برخورداری از 90 درصد ظرفیت پرورش میگو کشور، 13 کارگاه تکثیر،تولید بیش از 400 میلیون بچه میگو،تکثیر و تولید بچه ماهی،رتبه اول صید کشور در چندین سال پیاپی،108 واحد صنعتی عمل آوری ،فرآوری و ... بیشترین تعداد شناورهای صیادی متشکل از 1100شناور لنج، 3300 شناور قایق و بیش از 50 کشتی تنها بخشی از پتانسیل شیلاتی استان هرمزگان است که امید است با حمایت های دولت و مسئولین کشور به بهترین شکل ممکن از این پتانسیل ها در راستای جایگاه کشور بهره برد.
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید