طرح مبارزه با توتياي دريايي در خليج فارس

چهار‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

طرح مبارزه با توتياي دريايي در خليج فارس
رئیس اداره محیط زیست دریایی بوشهر گفت: با تخصیص اعتبار لازم برای پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس بوشهر طرح مبارزه با توتیای دریایی بزودی اجرا می‌شود
توتیا یا خارپشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در تمامی اقیانوس های جهان یافت می شود و تاکنون بیش از 900 گونه آن شناسایی شده است.
خارپشت های دریایی در حالت عادی از جلبک ها و بی مهرگان تغذیه می کنند.
از حدود چهار سال پیش افزایش توتیای دریایی در مناطق مرجانی جزایر خارگ و خارکو در استان بوشهر گزارش شد ، افزایشی که به صورت نگران کننده هنوز هم ادامه دارد.
این جزایر و محیط پیرامونی آن ها از نادر ترین اکوسیستم های مرجانی دنیا هستند که در اعماق خلیج فارس به وجود آمده است ، اکوسیستمی که با افزایش جمعیت توتیاها در چند سال اخیر خواب و آرام از مرجان های آن گرفته شده و متخصصان اکولوژی و محیط زیست دریایی را به تکاپو انداخته است.
اما عوامل گوناگونی که از مهم ترین آنها صید بی رویه صیادان استان است ، ماهیانی نظیر طوطی ماهیان که از توتیا تغذیه می کنند صید می شوند و با از بین رفتن آنها جمعیت خار پشت ها افزایش می یابد.
این در حالی است که طوطی ماهی ها در بازار مشتری هم ندارند و فقط به خاطر گیر افتادن در تور صیادان موقع صید دیگر آبزیان صید می شوند.
حالا توتیاها که دشمن طبیعی خود را از دست داده اند ، افزایش پیدا کرده اند و به مرجانها که حالت نوزادگاهی برای آبزیان دارند ، حمله می کنند و از آنها تغذیه می کنند.
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه تغییرات زیست محیطی در جزیره خارگ از ابتدای ورود نفت و تاسیسات جانبی نفتی در این جزیره از دهه 30هجری شمسی آغاز شده است ، می گوید: آلودگی های نفتی ، تردد انواع شناورها ، افزایش جمعیت جزیره و آلودگی های انسانی و صنعتی موجب مشکلات عدیده زیست محیطی در جزیره و آب های اطراف آن است.
وجود زیستگاه مرجانی و وفور انواع جانوران دریایی و ماهیان در اطراف مرجان ها که در تعادل و تعامل محیط زیست دریایی منطقه نقش دارند ، باعث تمایل صیادان به هجوم و صید با انواع ادوات صیادی اعم از مجاز و غیر مجاز به محدوده مرجانی شده و این سالها کاهش منابع آبزی در خلیج فارس این موضوع را تشدید کرده است.
محمد امین طلاب می گوید: افزایش آلاینده ها و گرمای زمین بر اثر فعالیت های انسانی ، تغییر ناگهانی هوا و طوفانی شدن دریاها و آلودگی های نفتی به دلیل فرسوده بودن تاسیسات و لوله های انتقال ، وارد شدن پساب در شهرهای ساحلی و ساخت و سازهای بی رویه در اطراف ساحل نیز از دیگرعوامل آسیب به جوامع دریایی است ، اما در حال حاضر مهم ترین عامل صید بی رویه و غیر مجاز بیش از سایر عوامل مرجانها را به خطر انداخته است.
وی اضافه می کند:جزیره خارگ پناهگاه حیات وحش و جزیره خارگو اثر طبیعی محسوب می شود و هرگونه صیدی تا شعاع پنج مایلی و آبهای با عمق کمتر از 20 متر در اطراف آنها ممنوع است.
برخی صیادان بنادر گناوه ,جزایر شمالی و جنوبی ,ریگ و بوشهر صید در این مناطق صید می کنند.
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهرمی گوید :هرچند این اداره کل بارها به جمع آوری ادوات صید و تشکیل پرونده برای صیادان متخلف اقدام کرده است اما به دلیل کثرت صیادان و کمبود نیرو صید بی رویه همچنان ادامه دارد.
طلاب با تاکید بر اینکه لازم است یگان حفاظت شیلات – محیط زیست و دریابانی بیش از پیش ما را یاری دهند، افزود: راه حل اصولی برای حل این مشکل مشارکت خود صیادان برای حفظ اکوسیستم و صید گاه هاست ودر این زمینه کلاس های آموزشی برگزار کرده ایم اما متاسفانه صیادان کمتر به این موضوع توجه می کنند.
وی در مورد اقدامات مبارزه با رشد بی رویه خار پشت دریایی می گوید : طرح تحقیقاتی در همین خصوص از طرف سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی موضوع تعریف شده است.
این پروژه به دلیل کمبود اعتبار دو سال عقب افتاد اما در حال حاضر با تخصیص اعتبار پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس به عنوان مجری طرح انتخاب شده است که پس طی فرایند اداری و اتمام بررسی های مجری طرح اقدامات مقتضی صورت خواهد گرفت .
لبته با این همه حدود پنج سال طول می کشد تا اکوسیستم تعادل خود را بازیابد.
این مقام مسئول اما می گوید: جلوگیری از حضور صیادان در منطقه و لزوم
حذف صید از این مناطق حفاظت شده مهمترین راهکار جهت برگرداندن شرایط به حالت طبیعی خواهد بود.
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه می کند: این مناطق زیبا در صورت وجود زیر ساخت های لازم می تواند میزبان گردشگران طبیعت گردی و تورهای غواصی باشد که در آمدی بیشتر از صیادی خواهد داشت.
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید