زباله هاي پلاستيکي هر ساله موجب نابودي 1/5 ميليون حيوان دريايي مي شود

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

زباله هاي پلاستيکي هر ساله موجب نابودي 1/5 ميليون حيوان دريايي مي شود
محققان فرانسوی هشدار دادند ریختن زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها سالانه باعث از بین رفتن یک میلیون و پانصد هزار حیوان دریایی می شود.
لورانس موریس، از مسئولان موسسه فرانسوی تحقیقات برای توسعه، روز جمعه در مجمعی علمی که در کیتو پایتخت اکوادور برگزار شده بود، تاکید کرد نتایج مطالعات و بررسی ها نشان می دهد انسان ها هر سال با رها کردن زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها موجب تلف شدن حدود یک میلیون و پانصد هزار ماهی، پرنده، بالن، لاک پشت و دیگر انواع حیوانی می شوند.
موسسه فرانسوی تحقیقات برای توسعه که نتایج مطالعات آن در مجمع علمی کیتو ارائه شد، درباره خطرات آنچه که محققان از آن به عنوان quotation mark قاره هفتم quotation mark یاد می کنند، هشدار داد. منظور از قاره هفتم quotation mark جزایری quotation mark است که از زباله های پلاستیکی رها شده توسط انسان در اقیانوس های آرام، آتلانتیک و هند تشکیل می شود.
این محقق فرانسوی هشدار داد در اقیانوس آرام شمالی سی درصد از ماهی ها دست کم یک بار در دوره حیات خود زباله های پلاستیکی می بلعند. به گفته وی، بزرگ ترین quotation mark جزیره زباله ای quotation mark که تا کنون پژوهشگران پیدا کرده اند در آبهای اقیانوس آرام شمالی قرار گرفته است. در سال هزار و نهصد و نود و هفت بود که محققان برای اولین بار به وجود این جزیره در حدفاصل سواحل کالیفرنیا و هاوایی پی بردند. از آن زمان تا کنون اندازه این جزیره زباله ای سه برابر شده و امروز به سه میلیون و پانصد هزار کیلومتر مربع یعنی هفت برابر مساحت فرانسه رسیده است.
این محقق فرانسوی که در زمینه مطالعات هیدروشیمی تخصص دارد، خاطر نشان کرد بررسی ها نشان می دهد که اندازه این جزیره زباله ای هر ساله هشتاد هزار کیلومتر مربع افزایش پیدا می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیتو، در سال دو هزار و یازده، انجمن حفاظت از نهنگ ها و دلفین ها در این باره هشدار داد و اعلام کرد زباله های پلاستیکی یک خطر مرگبار واقعی برای حیوانات به شمار می رود. به گفته محققان، علاوه بر این که بلعیدن زباله های پلاستیکی می تواند موجب تلف شدن حیوانات شود، بسیاری از آنها نیز لابلای این زباله ها گیر می کنند و از بین می روند.
در سال دو هزار ودوازده مجله معروف Biology Letters صفحات لیتوسفریک تشکیل شده از زباله ها و باقی مانده های پلاستیکی را که گاهی اوقات در حتی در عمق یک هزار و پانصد متری عمق اقیانوس ها یافت می شود، به quotation mark سوپ های مرگبار quotation mark تشبیه کرد که حیات آبزیان و پرندگان را به شدت تهدید می کند
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید