صنعت شیلات نیازمند به احیا مجدد است

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۲ بازدید


احمدی لاشکی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درپاسخ به این سؤال که به علت آغاز برداشت ماهی در کشورعراق قیمت این محصول در بازارهای داخلی افت 15 درصدی داشته است، چرا قیمت ماهی در کشور باید متناسب با وضعیت صادرات این محصول در بازارهای جهانی تعیین شود؟ گفت: متأسفانه در حال حاضر فضای صنعت شیلات کشورمناسب نیست به طوری که این صنعت نیازمند به یک برنامه ریزی مدون و دقیق برای احیا دارد.
نماینده مردم نوشهرو چالوس درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به طورحتم درصنعت شیلات هم بحث صادرات مهم است وهم موضوع تأمین نیاز داخلی کشور به همین جهت بحث قیمت گذاری این محصول بسیار حائز اهمیت است به طوری که دراین خصوص هم باید بتوانیم نیاز داخلی را تأمین کنیم و هم از طریق صادرات ارزآوری خوبی برای کشورداشته باشیم.
این نماینده مردم درمجلس نهم، اظهارداشت: یکی از دلایلی که باعث شده ما نتوانستیم درصنعت شیلات کشورموفق باشیم این است که متأسفانه برنامه ریزی های مدون و دقیقی در این خصوص صورت نگرفته و تابه امروز تمام برنامه ریزی ها مقطعی بوده است.
احمدی لاشکی، افزود: متأسفانه کشوردر بحث خاویار آن طورکه باید و شاید موفق عمل نکرده است به طوری که در یک دوره زمانی بسیار خوب هم از نظر تأمین نیاز داخلی و هم صادرات و در یک دوره زمانی دیگر بسیار نامطلوب عمل کرده است.
وی، ادامه داد: به طورحتم زمانی که تولید کشوردرصنعت شیلات از جمله خاویار کاهش یابد صادرات هم در این زمینه کاهش می یابد به همین جهت زیاد مطلوب نیست که کشور یک رقم اندکی را به سایر کشورها صادر کند.
نماینده مردم نوشهرو چالوس درمجلس، با انتقاد از اینکه تورم غیرعقلانی باعث آسیب در صنایع کشور از جمله صنعت شیلات می شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت محصولات شیلاتی کاهش یافته است به همین علت کشور نباید در چالش این گونه نوسانات قیمتی قرار گیرد به طوری که از سویی نباید باعث رکود و روند نزولی قیمت و از طرف دیگر باعث روند صعودی قیمت ها شود.
این نماینده مردم درمجلس نهم، اظهارداشت: کشورنباید از سویی تقاضا را افزایش دهد و به دنبال آن تورم هم بالا رود و نه از سویی عرضه را افزایش دهد و قیمت ها را پایین آورد زیرا که هر دو این عملکرد برای یک جامعه اقتصادی مناسب نیست و زیان محسوب می شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تأکید براینکه صنعت شیلات یکی از قطب های اقتصادی کشور است،گفت: با توجه به افت قیمتی 15 درصدی محصولات شیلاتی باید در رویه صادرات محصولات شیلاتی، نوع کالا و کیفیت کالا اثرگذار باشد و چنانچه این موارد از سوی مسئولان دولتی مورد برنامه ریزی دقیق و مدون قرار گیرند به طورحتم درآینده ای نه چندان دوردر صنعت شیلات کشور موفق خواهیم شد

دیدگاه خود را بیان کنید