پایش بیماری ماهیان گرمابی در 10 استان کشور اجرایی شد

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۰ بازدید


ایرنا ˈکاظم عبدیˈ با بیان اینکه پایش مزارع پرورش ماهیان گرمابی در 6 ماهه ابتدای سال جاری اجرا شد ، گفت: در سال 92، پایانه GIS پایش بیماری های ماهیان گرمابی، با همکاری ادارات کل دامپزشکی استان ها تکمیل شد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان تصریح کرد: علل تلفات مزارع پرورشی فیتوفاگ و آمور در دو استان خوزستان و گیلان طی ماه های گرم سال جاری، به صورت میدانی بررسی شد.

عبدی افزود: در این راستا از مزارع پرورشی دارای تلفات نمونه برداری شد، میزان نوسانات توکسیک ناشی از بلوم جلبک های سمی بررسی و در استان خوزستان گروه تخصصی اپیدمیولوژیکی در کنار مطالعات بالینی و آسیب شناسی به منظور بررسی دلایل سندرم تلفات تابستانه تشکیل شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان گفت: دستورالعمل نحوه نمونه برداری، ارسال نمونه ها و ثبت اطلاعات در مزارع پرورشی ماهیان گرمابی دارای تلفات، به استان های گیلان، گلستان، خوزستان، اردبیل و مازندران ارسال شده است.

براساس گزارش سازمان دامپزشکی ، وی همچنین از تهیه و توزیع مواد ضدعفونی کننده برای مزارع پرورش ماهیان گرمابی استان های مختلف و توزیع این مواد، براساس برنامه دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی خبرداد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان تصریح کرد: کیت تشخیص بیماری های ویروسی ماهیان گرمابی برای استان های گیلان و خوزستان تامین شده است.

عبدی افزود: برای بررسی علل تلفات ماهیان فیتوفاگ و آمور در خوزستان جلسه ای تشکیل شده و بازدید میدانی از مزارع پرورشی منطقه شوشتر و دزفول به همراه گروه کارشناسی استان و سازمان دامپزشکی انجام شده است.

وی، همچنین تشکیل جلسه بررسی مشکلات پرورش دهندگان ماهیان گرمابی در گیلان، همکاری در اجرای پروژه های تحقیقاتی، عملیات میدانی و آزمایش های مزرعه ای مواد پروبیوتیک باکتوسل در آبزیان و شرکت در جلسات کمیته فنی آبزیان سازمان شیلات ایران برای ارایه نظرات فنی و رویکردهای بهداشتی را از دیگر برنامه های دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های سازمان دامپزشکی در بخش ماهیان گرمابی معرفی کرد

دیدگاه خود را بیان کنید