خطر نابودی صخره‌های مرجانی در اقیانوس‌های اسیدی

پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


(ایسنا)، ادامه روند انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو سبب بروز تغییرات جدی در اکوسیستم‌های آبی شده و این اکوسیستم‌ها را وادار کرده تا خود را به نوعی با افزایش دمای هوا سازگار کنند. اما دنیای آبزیان با وجودی که اهمیت بسیاری برای ادامه حیات بشر دارد، کمترین توجه را در مذاکرات مرتبط با تغییرات جوی به خود اختصاص داده و اخیرا محققان متوجه وضعیت بحرانی اکوسیستم‌های دریایی شده‌اند
کارشناسان مطالعات جوی در گزارش جدیدی اعلام کردند که به دنبال افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، اقیانوس‌ها نیز به شدت در معرض خطر اسیدی شدن هستند و این روند بسیاری از اکوسیستم‌های دریایی نظیر صخره‌های مرجانی را در معرض خطر نابودی قرار می‌دهد.
«لوئیز والدز»، رییس بخش علوم اقیانوسی در کمیسیون اقیانوس‌شناسی بین‌دولتی یونسکو (IOC-UNESCO) و از مولفان گزارش آتی با موضوع اسیدی شدن اقیانوس‌ها می‌گوید: تغییرات اقیانوس‌ها منجر به فرسایش و نابودی وسیع صخره‌های مرجانی می‌شود. این صخره‌های مرجانی به دلیل دارا بودن تنوع‌زیستی غنی به عنوان «جنگل‌های دریایی» شناخته می‌شوند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که پدیده اسیدی شدن اقیانوس‌ها بسیاری از گونه‌های دریایی را که کشورها و جوامع ساحلی به ویژه کشورهای در حال توسعه برای امرار معاش خود به آنها وابسته هستند با خطر جدی مواجه کند.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی ای‌ان‌ان، روند افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای میزان اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها را تا سال 2100 میلادی نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی تا حدود 17 درصد افزایش خواهد داد.
به دنبال افزایش میزان دی‌اکسید کربن موجود در جو، حجم اضافی این گاز توسط اقیانوس‌ها جذب شده و تبدیل به ترکیبات اسیدی می‌شود. اگرچه برخی از جانوران دریایی نظیر علف‌های دریایی و فیتوپلانکتون‌ها قادرند در آب‌های اسیدی به حیات خود ادامه دهند اما بیشتر آبزیان این شانس را نخواهند داشت و صخره‌های مرجانی و سخت‌پوستان که هر دوی آنها برای منابع غذایی اهمیت بالایی دارند به دلیل اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها به شدت آسیب می‌بینند و با ادامه روند فعلی پیش‌بینی می‌شود که رشد بیشتر صخره‌های مرجانی جدید تا پایان قرن حاضر به کلی متوقف شود

دیدگاه خود را بیان کنید