صادرات و واردات آبزیان و نهاده‌های آبزی‌پروری میان ارمنستان و آذربایجان غربی توسعه می‌یابد

یک‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۲ بازدید


خبرنگار مهر، محمد شیرولیلو عصر شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص نتایج سفر هیئتی از آذربایجان غربی به ارمنستان جهت بازدید از فعالیت‌های شیلاتی این کشور افزود:‌ توسعه همکاری های مشترک بین کشور ارمنستان و آذربایجان غربی در خصوص توسعه فعالیتهای شیلاتی در قالب پروتکل همکاری‌های فی مابین در آینده نزدیک عملیاتی می شود.
وی با اشاره به تداوم و توسعه همکاری های مشترک دو طرف در آینده اظهار داشت: توسعه صادرات و واردات ماهیان سردآبی، گرمابی، خاویاری، زینتی و شاه میگوی دراز آب شیرین ارس و همچنین نهاده های آبزی پروری و ترغیب سرمایه گذاران دو طرف جهت ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی آبزیان از جمله مواردی بود که در این سفر مطرح و در این خصوص بحث و تبادل نظر شد.
مدیر کل امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خرید بچه ماهی خاویاری و تامین بخشی از تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا و نهاده‌های غذایی از طریق کشور ارمنستان را نیز از دیگر نتایج این سفر عنوان کرد و گفت:‌ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال 16 هزار و 622 تن انواع جانوران آبزی در سطح استان تولید می‌شود.
شیر ولیلو با اشاره به رشد 10 درصدی تولید آبزیان در آذربایجان غربی طی امسال، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 7 هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شده که بر اساس پیش بینی های انجام شده امسال 16 هزار و 282 تن انواع ماهی، 302 تن شاه میگو، بیش از 38 تن انواع بچه ماهی و 31 میلیون قطعه تخم چشم زده تولید می شود.
وی اظهار داشت: تعداد 10 تعاونی صید و صیادی با اشتغال بیش از هزار خانوار صیاد و با تولید سالیانه بیش از 5 هزارتن انواع ماهیان بومی و گرمابی در استان فعالیت می کند که سالانه بیش از 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی به انها پرداخت می شود.
مدیرکل امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرد: امسال بالغ بر 22 هزار قطعه بچه ماهی سردابی و بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی در مزارع پرورش ماهی رها سازی شده که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشته است.
شیر ولیلو با بیان اینکه واحدهای آبزی پروری آذربایجان غربی کاملا صنعتی هستند، عنوان کرد: این در حالی است که در استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز پرورش ماهی انجام می گیرد که فقط در فصل کشاورزی انجام می شود که جز مزارع پرورش ماهی محسوب نمی شوند.
وی همچنین شاه میگوی دراز آب شیرین را از محصولات غذایی گران بهای رستورانهای مدرن اغلب کشورهای اروپایی بویژه آلمان و فرانسه دانست و افزود: دریاچه پشت سد ارس بزرگترین مرکز پرورش این گونه ارزشمند شیلاتی در کشور محسوب می شود.
مدیر کل شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال 280 تن شاه میگوی درازآب شیرین صید و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، ادامه داد: در این راستا 4 شرکت بهره بردار در امور استحصال، عمل آوری و صادرات شاه میگو به مدت دوماه تا21 آذرماه امسال مجوز بهره برداری دریافت کرده‌اند.
آذربایجان غربی در بین 17 استان غیر ساحلی کشور رتبه اول پرورش انواع ماهی و آبزیان را داشته و تنها تولید کننده شاه میگو در کشور محسوب می‌شود، وجود 416 مزرعه پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردآبی نشان دهنده اشتغال زایی مناسب بوده ولی الگوی مصرف ماهی و آبزیان در سبد غذایی مردم باید اصلاح و فرهنگ سازی شود.
همچنین هم اکنون برای ایجاد تنوع در گونه های بچه ماهیان پرورشی طرح پرروش 4 گونه بچه ماهی گرمابي از نوع كپور، بي كيت، فيتوفاك و آمور به صورت مصنوعي و نيمه مصنوعي در مرکز پرورش ماهیان شهید کاظمی پلدشت در حال اجرا بوده که نتایج آن بزودی اعلام می شود

دیدگاه خود را بیان کنید