جانمایی تله های رسوبگیر تالاب انزلی بازنگری می شود

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


باقرزاده کریمی افزود: سیلاب های اخیر نشان داد جانمایی تله های رسوبگیر رودخانه های منتهی به تالاب انزلی صحیح نبوده است و برای کاهش رسوبات وارده به تالاب انزلی بهتر بود، سازه های رسوبگیر در ارتفاعات حوزه آبخیز و فواصل دورتر از تالاب به اجرا در می آمد.
وی، نقش سازمان حفاظت محیط زیست در مرحله نخست طرح احیای تالاب انزلی شامل نصب تله های رسوبگیر، لایروبی بخش هایی از تالاب و ایجاد آبراهه ها را صرفا نظارتی خواند و گفت: اعتبارات ملی آن از طریق استانداری هزینه می شده و مجری نیز اداره جهاد کشاورزی بوده است.
معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: اکنون تجهیزات مناسبی در داخل کشور برای اجرای لایروبی موجود است و روش ها نیز باید مورد اصلاح، بازنگری و بهبود قرار گیرد.
باقرزاده کریمی در تشریح اقدامات انجام شده، افزود: در زمینه ایجاد آبراهه ها، مسیرهایی را باز کرده ایم که ضروری بود.
معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به رشد حجم بالای زیست توده (بیوماس) در تالاب انزلی و مشکل ساز بودن آن برای چرخه حیات اظهار کرد: باید اقدامی هم در زمینه کاهش توده های گیاهی تالاب از جمله آزولا و نی ها صورت گیرد.
مرحله نخست طرح احیای تالاب انزلی شامل 6 طرح از جمله احداث چهار دهانه سد رسوبگیر در دهانه رودخانه های اصلی ورودی تالاب به منظور جلوگیری از ورود حجم عظیم رسوبات به تالاب انزلی و دو پروژه بازگشایی آبراهه های قدیمی برای برقراری دوباره ارتباط بیولوژیک و اکولوژیک بین بخش های مختلف تالاب و همچنین لایروبی بخشی از پهنه تالاب بود.
مرحله دوم طرح، فعالیت های اجرایی مبتنی بر اصول مدیریت اکولوژیک یکپارچه در حوزه آبخیز تالاب انزلی با تمرکز بر سه محور پسماند، فاضلاب ها و رسوبات با همکاری آژانس بین المللی همکاری های ژاپن (جایکا) است که از سال آینده اجرایی می شود.
تالاب انزلی با وسعتی حدود 19 هزار هکتار، محل تخم ریزی آبزیان، پناهگاه پرندگان بومی و مهاجر، مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر و در حکم سیل گیر مناطق حاشیه و تصفیه خانه آب رودخانه های ورودی به خزر است.
تالاب انزلی با بیش از یکصد گونه پرنده و ده ها گونه ماهی، صدها گونه موجودات گیاهی و اکوسیستم کم نظیر از سال 1354 جزو تالاب های بین المللی تحت حفاظت قرار گرفت و به دلیل حجم بالای آلودگی ها، در سال 1993 در لیست تالاب های در معرض خطر قرار گرفت

دیدگاه خود را بیان کنید