قزوین دومین قطب تولید ماهیان زینتی کشور است

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

قزوین دومین قطب تولید ماهیان زینتی کشور است
باشگاه خبرنگاران قزوین؛سیمین شکری بیان داشت: استان قزوین یکی از برترین استان‌ها در میزان تولید و تنوع گونه‌های زینتی ماهی می‌باشد.

این مسئول به گونه‌های قابل تکثیر و پرورش ماهی‌های زینتی در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: انواع گورامی‌ها، فلاورهون‌ها، انواع آنجل‌ها، گرین تیلور، تگزاس، جوئل قرمز، فایرموس، ربرا، آروانا، کت‌فیش‌ها و انواع اسکار از گونه‌هایی هستند که در استان قزوین پرورش و تکثیر می‌شوند.

شکری همچنین از تکثیر 3 گونه جدید ماهی زینتی برای اولین بار در کشور و در استان قزوین خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: این‌گونه‌ها شامل تترای نئون، رد تگزاس و کت فیش وارونه می‌باشند.

وی در ادامه به میزان تولید ماهی‌های زینتی در استان اشاره می‌سازد و می‌گوید: در سال گذشته استان قزوین با تولید 17 میلیون و 330 هزار قطعه تولید در 19 واحد تولیدی توانست در سطح کشور ماهی زینتی رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص دهد و پس از استان‌های تهران و اصفهان قرار گرفت.

این مسئول اظهار خرسندی کرد: تولید ماهی زینتی در سال جاری با رشد شایسته‌ای همراه بود و به 22 میلیون قطعه رسید.

شکری همچنین از تولید و پرورش ماهی‌های سردآبی در استان خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: در سال گذشته دو هزار و 523 تن ماهی سردآبی در یکصد و 56 واحد تولید گردید و در سال جاری تولید این محصول به 7 هزار و 716 تن در یکصد و 81 واحد رسید.

شکری همچنین به تولید 481 ماهی گرمابی و خاویاری در استان طی سال گذشته در 81 واحد تولیدی اشاره می‌کند و می‌افزاید: از این میزان 25 تن آن خاویاری بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در سال جاری نیز اگرچه با قیمت بچه ماهی گرمابی گران گردید و تعداد ماهی‌های رهاسازی شده در استخرها را کاهش دادیم و برای آنکه تولید این نوع ماهی برای فعالان این عرصه توجیه اقتصادی داشته باشد تعداد واحدهای تولید ماهی گرمابی را به 66 واحد کاهش دادیم اما توجه نشد که میزان برداشت کاهش نیابد و خوشبختانه تولید این محصول به 560 تن نیز افزایش یافت.

این مسئول در خصوص مراکز تولید انواع ماهی‌های زینتی، گرمابی و سردآبی خاطرنشان می‌کند: بیشترین واحدهای تولیدی فعال در زمینه‌ی ماهی به ترتیب در شهرستان‌های قزوین، بوئین‌زهرا، تاکستان، آبیک، البرز و آوج متمرکز شده‌اند.

شکری همچنین از پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره کشاورزی خبر می‌دهد و در خصوص اهداف این طرح می‌گوید: استفاده‌ی دو منظوره و بهینه از آب کشاورزی از مهمترین اهداف این طرح به شمار می‌رود تا از منابع آبی استفاده‌ی مطلوب‌تری شود.

وی ادامه می‌دهد: در این روش آب پیش از ورود به اراضی و باغ‌های کشاورزی در کانا‌ل‌های پرورش ماهی چرخش می‌یابد و این امر علاوه بر آنکه تولید ماهی را به همراه دارد منجر به غنی‌سازی آب و تبدیل آن به کود آلی برای زمین خواهد شد که این امر نیز منجر به افزایش تولید محصولات کشاروزی می‌شود.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی قزوین در خاتمه‌ی سخنانش به اهداف ترویج آبزی‌پروری در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: تقویت درآمد خانوار روستایی، ترویج آبزی‌پروری در مناطق روستایی، بهره‌برداری حداکثری از اراضی موجود در سطح استان، ایجاد اشتغال، کمک به عمران و آبادانی روستاها و جلوگیری از مهاجرت شهرها از اهداف این طرح در منابع آب کشاورزی استان به شمار می‌رود

دیدگاه خود را بیان کنید