توسعه صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی در آذربایجان‌شرقی

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

توسعه صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی در آذربایجان‌شرقی
(ایسنا) - منطقه آذربایجان‌شرقی،"محمد صمدزاده" در نخستین دوره آموزشی تکثیر و پرورش زالو در تبریز با بیان اینکه شتاب توسعه پرورش آبزیان در آذربایجان‌شرقی، مطلوب بوده است، گفت: با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل اوزن ودریاچه ارومیه و با 120 سد خاکی کوچک و بزرگ، 66 رودخانه دائمی و فصلی، 2500 رشته چشمه و قنات و 20 هزار حلقه چاه، استان از پتانسیل بالایی در توسعه آبزی پروری برخوردار بوده و می‌تواند بعنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور در بین استان‌های غیر ساحلی مطرح باشد
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: با هدف ایجاد اشتغال، درآمدزایی، عدم آسیب رسانی به منابع آبی و افزایش سلامت مردم، توسعه صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی در این استان دنبال می‌شود
وی اضافه کرد: در حال حاضر با راه‌اندازی بیش از450 مرکز پرورش ماهی و هفت مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی، تولید ماهی پرورشی استان در سال 91 به بیش از 4565 تن رسیده است.
وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این میزان در سال جاری به مرز 5000 تن خواهد رسید.
مدیرامور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان، یادآور شد: در استان 2420 تن ماهی قزل آلا و 2150 تن ماهی گرم آبی پرورش داده می‌شود و می‌توان گفت شتاب توسعه شیلات با وجود اینکه استان ما غیرساحلی است، در سال‌های اخیر بسیار مطلوب بوده بگونه‌ای که در این سالها سرمایه‌گذاری در حوزه‌های شیلات افزایش یافته و در حال حاضر بعنوان یک فعالیت اقتصادی و مولد در بین سرمایه‌گذاران و جوانان جویای کار مورد استقبال قرار گرفته است.
صمدزاده خاطرنشان کرد: اهداف حوزه شیلات سازمان بر دو محور توسعه از طریق افزایش تولید در واحد سطح مزارع موجود با استفاده از مکانیزاسیون و توسعه سطح استخربا استفاده ازاستخرهای ذخیره موجود کشاورزی استوار است.
وی افزود: متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور 5. 8 کیلوگرم و متوسط جهانی آن 16 کیلوگرم است که با اقدامات انجام یافته مصرف سرانه استان از100 گرم در سال 1372 به مرز پنج کیلوگرم در سال 1392 ارتقا یافته است.
وی ادامه داد: با توافق بعمل آمده با شرکت آب منطقه‌ای استان مجوز حفر 400 حلقه چاه سطحی با استفاده از آب زیر قشری رودخانه‌های دائمی آذربایجان‌شرقی در حاشیه رودخانه‌های ارس، قزل اوزن، قرانقو و آیدوغموش اخذ شده است.
صمدزاده با بیان اینکه در حال حاضر در پنج سد استان و در 250 دستگاه قفس 8000 تنی ماهی قزل آلا تولید می‌شود، افزود: با مجوزی که برای سد خداآفرین اخذ شده است ظرفیت حداقل استقرار 500 قفس با توجه به ظرفیت سد ایجاد شده است.
وی از ایجاد مجتمع پرورش ماهیان زینتی در پارک یک هزار هکتار تبریز خبر داده و افزود: این پروژه مراحل اداری را طی کرده و پروانه تأسیس آن صادر شده و در حال اخذ تسهیلات است.
صمدزاده به پروژه پرورش ماهیان خاویاری در قفس برای نخستین بار در کشور در آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و افزود: گونه فیل ماهی‌های پرورش یافته در سد ارسباران در محدوده شهرستان کلیبر در عرض 28 ماه گذشته از 100 گرم به هفت کیلو گرم رسیده‌اند که با توجه به نتایج پروژه‌های مشابه در جهان نتایج بسیار مثبتی در برداشته است.
وی از برنامه‌ریزی این سازمان برای تکثیر و پرورش 100 هزار قطعه زالوی طبی در آذربایجان شرقی تا پایان سال خبر داد.
وی افزود: با عنایت به گرایش مردم به طب سنتی و شرایط اقلیمی مناسب استان برای پرورش این گونه امید است با توسعه پرورش زالو شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار و افزایش در آمد اقتصادی روستاییان در آذربایجان شرقی باشیم

دیدگاه خود را بیان کنید