رودخانه‌های گیلان شرایط مهاجرت‌پذیری ماهیان را ندارند

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

رودخانه‌های گیلان شرایط مهاجرت‌پذیری ماهیان را ندارند
سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی بحث بازسازی و تکثیر ذخایر دریای خزر را از برنامه‌های مهم شیلات عنوان کرد.
وی با بیان اینکه مسئولان و فرمانداران شهرستان‌های ساحلی گیلان می‌توانند در زمینه بازسازی ذخایر ماهیان خزر همکاری کنند، اظهار کرد: برای تکثیر ماهیان از این مسئولان کمک می‌طلبیم.
مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به رهاسازی ماهیان دریای خزر در رودخانه‌های استان تصریح کرد: هر ساله میلیون‌ها قطعه انواع بچه‌ماهیان خاویاری از طریق تکثیر مصنوعی برای بازسازی رهاسازی می‌شوند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 200 میلیون قطعه رهاسازی شده بودند، تصریح کرد: امسال با 23 درصد کاهش تعداد حدود 43 میلیون قطعه بچه‌ماهی رهاسازی شده است.
سعیدی بازماندگی ماهیان استخوانی بر اثر رهاسازی در رودخانه‌ها را 7 درصد و ماهیان خاویاری نیز 3 درصد اعلام کرد.
وی یادآور شد: 55 رشته رودخانه در گیلان وجود دارد که هیچ‌کدام از انها شرایط کاهی برای مهاجرت‌پذیری ماهیان را ندارند و توانمندی خود را در این زمینه از دست داده‌اند.
به گفته این مسئول، صید با تکثیر نسبت مستقیم دارد و با هم مربوط هستند.
وی خواستار تقویت رودخانه‌ها و مدیریت آنها از دستگاه متولی شد و خاطرنشان کرد: در صورتی که شرایط آلودگی و نامناسب رودخانه‌ها به همین وضعیت فعلی باقی بماند اگر میلیاردها قطعه بچه ماهی تولید کنیم بازماندگی ندارند و تاثیر آن از بین می‌رود

دیدگاه خود را بیان کنید