استفاده از سوخت فسیلی در سایت پرورش میگو مند

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

استفاده از سوخت فسیلی در سایت پرورش میگو مند
خبرنگار مهر، استان بوشهر ظرفیت بالایی در تولید میگو دارد و بیش از 60 درصد میگوی پرورشی کشور در بوشهر تولید می‌شود و استان بوشهر به عنوان بزرگترین تولیدکننده میگوی پرورشی در کشور نقش بسیار مهمی در صادرات این محصول دارد و در شهرستان‌های مختلف استان بوشهر شاهد راه‌اندازی سایت‌های پرورش میگو هستیم.
پرورش میگو امسال در سایت‌های پرورشی در شهرها و روستاهای ساحلی بوشهر، گناوه، دشتی، تنگستان و دیر انجام شده است و این مزارع پرورشی در سه‌هزار هکتار قراردارد در حالی که استان بوشهر قابلیت پرورش میگو در 60 هرار هکتار اراضی ساحلی دارد.
از هر هکتار اراضی پرورشی بیش از سه‌تن میگو برداشت می‌شود که این میزان تولید میگو با استفاده از غذای کارخانه‌ای صورت می‌گیرد در حالی که کارشناسان پژوهشکده میگو بوشهر به غذای جدیدی برای میگو دست یافته‌اند که نقش ویژه‌ای در افزایش تولید و کاهش هزینه تولید دارد و قیمت تمام شده میگو 30 درصد کم می‌شود.
برداشت یک‌هزار و500 تن میگو در مزارع دشتی
رئیس اداره شیلات دشتی و تنگستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیش بینی می شود تا پایان برداشت میگو در مزارع مند هزارو 500 برداشت میگو شود.
حمید خلیلی اظهار داشت: در سال جاری از 30 مزرعه سایت پرورش میگو مند دشتی یک میلیون 236هزار و614 کیلوگرم میگو وانامی در 462 هکتار برداشت شده است که پیش بینی می شود تا برداشت کامل به هزار و500 تن برسد
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک‌هزار و100 تن ماهی در شهرستان دشتی صید شده است، افزود: هم اکنون 77 موتور لنج صیادی و 240 قایق همراه با بیش از سه‌هزار صیاد در این مناطق به کار صیادی مشغول هستند واز این طریق امراش معاش می کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در سایت مند شمالی 900 هکتار اراضی پرورش میگو وجود دارد که در 270 هکتار مفید آن 36 مزارع وجود دارد.
لزوم برق‌رسانی به سایت پرورش میگو مند
رئیس اداره شیلات دشتی و تنگستان ادامه داد: استفاده از سوخت فسیلی در سایت پرورش میگو مند یکی از مهمترین مشکلات حوزه شیلات در این شهرستان است که پیشنهاد می شود سایت مذکور برقدار شود.
وی ترمیم دریچه آبرسانی مند، لایروبی کانال‌های آبرسان، لایروبی خور زیارت و هدایت آب به سمت دهانه ورودی،لایروبی موج شکن لاور ساحلی و ساخت تاسیات پشتیبانی بندر لاور ساحلی و ساخت اسکله اسکه پلوگیری و برق رسانی به بندر را از مشکلات مهم در شهرستان دشتی عنوان کرد.
خلیلی مبارزه مستمر با صیادان متخلف غیر بومی که در صیدگاه‌های منطقه صید غیر مجاز می‌کنند که نیاز به عزم و اراده جمعی است را از دیگر این مشکلات دانست.
ذخیره سازی 121 میلیون قطعه
رئیس دامپزشکی شهرستان دشتی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در شش ماهه اول بیش از 70 بازدید از این مزارع صورت گرفته که تعداد نمونه اخذ شده پست لارو پنج هزار و700 قطعه، مولدین 84 قطعه و نمونه اخذ شده پرورشی 76 قطعه است که مورد آزمایشات ویروسی و باکتری قرار گرفته اند.
دکتر محمد رضا عباسی افزود: همچنین در مدت یاد شده با نظارت و بازدید های مستمر این شبکه تاکنون بیش از 163 میلیون قطعه پست لارو در این مراکز تکثیر و بیش از 121 میلیون قطعه نیز در این مزارع ذخیره سازی شده است
فعالیت 20 هزار بوشهری در عرصه آبزیان/ صید 2500 تن میگو
به گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر، داشتن طولانی‌ترین ساحل با خلیج فارس باعث شده است تا بخش عمده‌ای از مردم استان بوشهر از طریق دریا ارتزاق کنند و صید و صیادی از اهمیت بسیار زیادی در استان بوشهر برخوردار است.
عبدالحسن تنگستانی با اشاره به فعالیت 20 هزار نفر در صید آبزیان در استان بوشهر، افزود: صیادان استان بوشهر با استفاده از 21 فروند کشتی، 550 فروند لنج و سه‌هزار و 600 قایق به این امر اشتغال دارند.
وی ادامه داد: صیادان استان بوشهر در 20 بندر صیادی استان به صید پرداختند و حاصل آن 20 هزار تن صید بوده است که دو هزار و 500 تن میگو در بین این آبزیان وجود داشت که به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر اضافه کرد: صیادان بوشهری ماهیان حلال گوشت پس از صید به بازار عرضه می‌کنند و آبزیانی که از نظر شرعی قابل مصرف نیست پس از عمل آوری صادر می‌شود.
وی به انواع روش صید برای میگو اشاره کرد و افزود: روش تور ترال یا کف‌روب برای صید میگو مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مدت آزادسازی صید میگو به این روش صیادان مجاز هستند، میگو صید کنند

دیدگاه خود را بیان کنید